‘Roller Coaster’ Pelaburan


 Bagi kebanyakan orang, pelaburan selalunya bercampur-baur dengan emosi. Apabila pasaran naik, perasaan teruja akan datang. Apabila pasaran turun, mudah untuk berasa kecewa.



Tiada manfaat untuk beremosi semasa melabur. Sekiranya pelaburan menurun, itu tidak semestinya bermakna berita buruk. Malah, ianya memberi peluang untuk membeli lebih banyak aset dengan harga yang lebih rendah.


Ini seiring dengan strategi klasik pelaburan ‘beli rendah, jual tinggi’.


Strategi ini mungkin tidak akan berjaya sekiranya anda melabur berlandaskan emosi. Oleh itu, sangat penting untuk mengawal emosi semasa melabur. Apabila pasaran merudum – dan ianya memang akan berlaku – ini mungkin masa terbaik untuk mempertimbangkan membeli tambahan aset daripada menjualnya secara panik. Sekiranya satu-satunya tindak-balas anda terhadap kejatuhan pasaran adalah ‘jual, jual, jual’, ada baiknya anda tidak menyertai pasaran saham.


Dalam jangka masa panjang, pasaran akan meningkat pulih semula (ya, ianya akan naik kerana ianya sebuah ‘roller-coaster’!). Bagaimanapun, risikonya adalah masa yang lama untuk pulih, dan anda mungkin terpaksa menjualnya sebelum ia sempat pulih.

‘Roller Coaster’ Pelaburan ‘Roller Coaster’ Pelaburan Reviewed by thecekodok on 4:11:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.