Selamat Hari bumi! Warga Dunia Menyambut #EarthDay 2021

 


22 April disambut oleh warga dunia sebagai Hari Bumi atau EarthDay. Media sosial juga sibuk dengan mesej pemuliharaan.

Dipantau hari ini, Khamis (22/4/2021) Selamat Hari Bumi mendahului topik tren dengan 2.643 tweet. Selepas itu, diikuti di tempat kedua adalah #EarthDay dengan 137 ribu tweet yang merupakan hashtag antarabangsa.


Kemudian ada Restore Our Earth yang menjadi tema Hari Bumi 2021 dengan 4,650 tweet. Orang ramai menyambut Hari Bumi 2021 dengan saling memberi semangat. Terdapat mesej pemeliharaan dan pemeliharaan alam semula jadi dan persekitarannya.



Dari badan dunia PBB, hingga selebriti, hingga orang biasa, semua orang datang untuk bersuara. Banyak yang berkongsi gambar planet Bumi yang indah. Berikut adalah beberapa tweet dari netizen di Twitter:


Mengapa Hari Bumi 22 April? Ia mempunyai sejarah. Melaporkan dari laman web rasmi Hari Bumi, Hari Bumi dimulakan pada tahun 1970 ketika gerakan persekitaran moden bermula. Permulaan gerakan ini meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai keadaan planet pada masa itu.


Sejumlah peristiwa pada tahun 1960 menjadi pencetus. Buku Rachel Carson, 1962, Silent Spring menjadi viral di 24 negara dan menjual 500,000 salinan yang mengkritik sikap tidak peduli orang terhadap alam sekitar.


Pada tahun 1969 terdapat tumpahan minyak yang besar di Santa Barbara, California. Senator Gaylord Nelson dari Wisconsin, yang telah lama prihatin terhadap kemerosotan persekitaran di Amerika Syarikat, memulakan demonstrasi jalanan besar.


Mereka memilih 22 April untuk mengambil masa selepas cuti musim bunga dan sebelum peperiksaan akhir pelajar, untuk memaksimumkan jisim. Akhirnya, 20 juta orang Amerika turun ke jalan-jalan di pelbagai bandar untuk mengadakan perbarisan mengenai masalah alam sekitar dan menjadi Hari Bumi yang pertama. Pada tahun 1990, Hari Bumi mula menjadi hari antarabangsa hingga sekarang.

Previous Post Next Post

Contact Form