Skrin Realme 8 Pro hanya 60Hz, inilah sebabnya


 Realme akhirnya mengeluarkan Realme 8 dan 8 Pro . Nah, untuk Realme 8 Pro, panel skrin yang digunakan adalah Super AMOLED, tetapi kadar penyegarannya hanya 60 Hz. Sebab apa?

Ini menjadi persoalan kerana pesaing terdekatnya, Redmi Note 10 Pro, menawarkan skrin Super AMOLED dengan kadar penyegaran jauh lebih tinggi 144Hz dan kadar pensampelan sentuhan 240Hz.


Realme mempunyai alasan tersendiri mengapa mereka hanya menggunakan skrin dengan kadar penyegaran 60Hz. Sebabnya, menurut Realme, panel Super AMOLED lebih optimum menggunakan kadar penyegaran 60Hz.



Realme memilih untuk menggunakan layar 60Hz setelah mempertimbangkan banyak hal, termasuk berbincang dengan tim penelitian dan pengembangan. Pada pendapat Realme, senario terbaik untuk menggunakan skrin Super AMOLED adalah pada kadar penyegaran 60Hz. Walaupun hanya 60Hz, Realme menggunakan kadar pensampelan sentuhan 180Hz.


Selain itu, ada perkara lain yang cukup unik. Yakni penggunaan Dart Charge yang hanya 50W pada Realme 8 Pro. Sebenarnya, Realme 7 Pro Dart Charge adalah 65W.


Palson mempunyai jawapan lain untuk ini. Menurutnya, 50W cukup untuk mengecas bateri 4.500 mAh yang digunakan dalam Realme 8 Pro. Lebih-lebih lagi, pesaingnya dalam kelas harga ini masih menggunakan pengecas 30W.


"50 watt cukup untuk mengecas bateri, kerana cukup pantas. Dan 50 watt masih unggul di kelas harga ini, kerana (pada jenama lain) yang tertinggi masih 30W," tambahnya.


Hanya satu varian Realme 8 dan 8 Pro yang dikeluarkan, iaitu varian dengan RAM 8GB dan penyimpanan 128GB. 


Realme hanya menyediakan varian dengan RAM dan penyimpanan terbesar, kerana ingin pengguna mendapatkan pengalaman terbaik dari kedua telefon ini.

Skrin Realme 8 Pro hanya 60Hz, inilah sebabnya Skrin Realme 8 Pro hanya 60Hz, inilah sebabnya Reviewed by thecekodok on 3:48:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.