ThinkPad T14s Gen 1 AMD Ryzen Pro 4750U: Ringan dan Cepat


Komputer riba yang sukar tidak bermaksud anda tidak boleh kelihatan seksi. Ini dibuktikan oleh Lenovo ThinkPad T14s Gen 1. Siri komputer riba ThinkPad terkenal dengan reka bentuknya yang kaku, tetapi ciri ini dijaga dengan baik apabila terpaksa mengikuti trend semasa.

ThinkPad T14s Gen 1 hadir dengan reka bentuk kotak khas, namun kelihatan elegan. Sesiapa yang melihatnya akan segera memahami bahawa komputer riba ini ditujukan untuk pengguna yang tidak mahu kompromi pada prestasi. Menariknya, peranti ini juga sangat mudah alih, alias ringan.


Walaupun ringan, tidak ada keraguan tentang ketangguhan siri komputer riba ThinkPad. Kesan kukuh yang ditawarkan jauh dari lemah, menjadikan komputer riba ini tidak rosak untuk digunakan dalam banyak keadaan. Untuk membuktikannya, pertimbangkan tinjauan yang telah dilakukan pada komputer riba berkuasa AMD Ryzen Pro 4750U berikut.



Reka bentuk tenang yang tipikal


Sebenarnya, mudah untuk mengenali penampilan siri komputer riba ThinkPad yang serupa dengan warna hitam matte dan badan yang kotak. Begitu juga dengan Lenovo ThinkPad T14s Gen 1. Tetapi yang membuat saya cukup kagum adalah beratnya ringan, hanya 1.2 kg!


Kesan komputer riba yang sinonim dengan berat badan hilang ketika mengangkat komputer riba ini. Kelebihan ini tentunya didambakan oleh peminat ThinkPad atau pengguna yang menginginkan komputer riba yang sukar, tetapi ringan seperti komputer riba gaya hidup.


Anda juga dapat merasakan sentuhan yang kuat pada semua bahagian komputer riba ini, terutamanya apabila anda melihat kualiti binaan yang ditawarkan. Tetapi jangan mengharapkan bahan logam, kerana ThinkPad T14s Gen 1 sepenuhnya dilapisi bahan polikarbonat yang dianggap lebih tahan lasak.


Semasa komputer riba dibuka, pengguna akan segera berhadapan dengan bingkai skrin yang cukup tebal. Tetapi kekurangan ini akan segera dilupakan setelah mengalami ciri cap jari di skrin.


Ya, skrin selebar 14 inci mempunyai ciri cap jari. Oleh itu, pengguna lebih mudah mengakses aplikasi atau menu di skrin. Di samping itu, paparan skrin ThinkPad T14s Gen 1 juga menjadi tumpuan mata.


Beralih ke papan kekunci, nampaknya tidak ada yang istimewa. Tetapi kuncinya terasa tergesa-gesa, jadi kunci sangat sesuai untuk menaip dengan pantas. Sementara itu, kehadiran trackpoint di tengah papan kekunci mengesahkan ThinkPad.


Pad jejak komputer riba ini cukup besar untuk memberikan keselesaan dan kelenturan ketika digunakan. Yang kelihatan agak pelik adalah kedudukan cap jari yang kelihatan kurang estetik.


Oh ya, ada satu perkara yang remeh tetapi penting pada ThinkPad T14s Gen 1. Untuk mengelakkan penyalahgunaan akses ke kamera depan, peranti ini menyediakan penutup pada kamera depan yang dapat dengan mudah dibuka dan ditutup dengan hanya menggesernya.


Skrin yang selesa


ThinkPad T14s Gen 1 dilengkapi dengan skrin 14 inci. Resolusi penuh HD (1.920 x 1.080 piksel) dengan nisbah 16: 9. Tahap kecerahan skrin mencapai 400 nits, jadi menjanjikan paparan yang tajam tetapi tetap nyaman di mata walaupun dilihat untuk waktu yang lama.


Tetapi bahagian yang menarik tentu saja ciri cap jari yang dimilikinya. Respons sentuhan sangat baik dan senang digunakan. Sayangnya, skrin ini tidak dapat dilipat ke belakang untuk menjadi seperti tablet. Oleh itu, terasa pelik ketika menggunakan mod tablet di Windows 10 tetapi layarnya tetap berdiri.


Perkara lain yang menarik ialah ciri yang disebut Privacy Guard. Jadi ciri ini seperti lapisan anti-mata-mata di skrin telefon bimbit. Apabila fitur Privacy Guard diaktifkan dengan menekan butang Fn + D, paparan skrin ThinkPad T14s Gen 1 secara beransur-ansur akan menjadi gelap dan hanya dapat dilihat dengan betul dari depan layar. Orang yang melihat kandungan skrin dari sisi komputer riba akan disekat oleh paparan yang cenderung gelap.


Persembahan menjanjikan


Sebagai dapur pacu, ThinkPad T14s Gen 1 yang diuji dilengkapi dengan pemproses AMD Ryzen 7 Pro 4750U. Pemproses ini adalah teknologi octa core atau 8-core dengan kelajuan jam mencapai 4.1 GHz dalam mod turbo.



Untuk menangani keperluan grafik, pemproses juga dilengkapi dengan cip Radeon 7 (Renoir) yang berjalan pada kelajuan 1.6 Ghz dengan VRAM hingga 2GB. Lenovo sendiri membenamkan RAM DDR4 8GB pada ThinkPad T14s Gen 1. Manakala untuk media penyimpangan, ia diberi kepercayaan SSD jenis M.2 dengan kapasiti 512 GB.


Dengan gabungan ini, tidak hairanlah komputer riba ini mampu memberikan prestasi yang sangat baik. Apalagi menjalankan aplikasi produktiviti, ia masih mampu membuat pengeditan video ringan.


Bagaimana cara bermain permainan? Pasti boleh dipercayai. Namun, dalam beberapa kes, tetapan dalam permainan harus ditetapkan pada tingkat sederhana sehingga tetap nyaman ketika bermain.


Kesambungan semasa, menyokong 4G LTE


Bercakap mengenai kesambungan, komputer riba ini dilengkapi dengan ciri-ciri lengkap. Pertama ialah adanya slot USB-A yang tersedia di setiap port di kedua-dua sisi. Walaupun kelihatan remeh, penempatan dua slot USB-A di dua sisi yang berbeza memudahkan pengguna memasang dua pemacu kilat secara serentak.


Kemudian ada juga slot USB-C yang berfungsi sebagai palam kuasa. Oleh itu, semasa komputer riba sedang dicas, port USB-C ini tidak lagi tersedia. Nasib baik masih ada slot USB-C Gen 2 di sebelahnya. Port ini juga menyokong fungsi Display Port.


Ciri sambungan lain adalah port HDMI dan bicu audio 3.5mm untuk menyambungkan fon kepala. Untuk sambungan WiFi, komputer riba ini menyokong standard WiFi 6 (802.11ax) dan Dual-Band (2.4 Ghz dan 5 GHz).


Menariknya, ThinkPad T14s Gen 1 juga mempunyai slot kad SIM dan micro SD seperti yang terdapat di kebanyakan telefon pintar. Ciri ini sedikit tersembunyi di belakang bahagian bawah skrin. Slot kad SIM juga menyokong rangkaian 4G LTE.


Kesimpulannya


ThinkPad T14s Gen 1 ditujukan kepada pengguna perniagaan yang mahukan komputer riba dengan prestasi pantas. Selain itu, daya tahan ThinkPad yang khas juga menjadi alasan komputer riba ini selesa untuk dibawa dan digunakan di mana sahaja. Lebih-lebih lagi, beratnya sangat ringan, hanya 1.2 kg.


Kelebihan lain terletak pada adanya slot kad SIM yang menyokong rangkaian 4G LTE. Oleh itu pengguna tidak perlu bergantung pada sambungan WiFi ketika dalam perjalanan.


Selain itu, dengan prestasi pantas, komputer riba ini lebih sesuai digunakan untuk aplikasi produktiviti yang memerlukan pengiraan pantas. Jadi ia sesuai untuk pengguna perniagaan yang mempunyai mobiliti tinggi.

Previous Post Next Post

Contact Form