Petua untuk menjadikan komputer tahan lama dan Tak Jadi sampah elektronik


 Sehubungan dengan peringatan Hari Bumi atau Hari Bumi, pelbagai cara dapat dilakukan untuk mengitar semula penggunaan plastik dan kertas. Tetapi yang sama pentingnya ialah mengitar semula barang elektronik seperti komputer.

Agak sukar untuk mengitar semula elektronik jika dibandingkan dengan kertas atau plastik. Jadi, ada petua agar komputer dapat bertahan lebih lama sehingga tidak cepat rosak dan menjadi sampah elektronik.


WRCBTV, Rick Patin, juruteknik komputer di Amerika Syarikat, mengatakan bahawa usia peranti, terutama komputer, rata-rata 6 tahun. Walau bagaimanapun, kebanyakan pengguna telah mengalami kerosakan sebelum waktunya.



Dan menurutnya, banyak dari mereka memutuskan lebih baik membeli yang baru daripada melakukan pembaikan yang memerlukan banyak wang. Inilah yang menyumbang kepada pembaziran elektronik. Walaupun komputer jika digunakan dengan betul dapat bertahan lama.


"Mereka tidak akan bertahan lama. Ada juga pemikiran bahwa ketika anda membeli mesin yang murah, anda tidak akan membelanjakan $ 200 untuk memperbaikinya dan anda akan membuangnya," katanya.


Ramai pengguna mengadu bahawa prestasi komputer telah menurun atau melambatkan kerana perisian hasad atau virus. Tetapi ini dapat diselesaikan dengan membersihkan cakera keras dan pendaftaran. Dia mengesyorkan Malware Bytes dan CCleaner. Prestasi komputer akan kembali cepat. Selain itu, anda juga mesti mengemas kini secara berkala.


"Sekiranya anda berbicara tentang PC umum, ini adalah produk Microsoft, anda akan melihat sebahagian besar virus dan perisian intip. Juga kekurangan kemas kini, kemas kini Windows," katanya.


Yang terakhir ini dapat diperbaiki dengan memuat turun kemas kini secara manual atau menetapkannya untuk dikemas kini mengikut jadual. Menetapkan semula atau mematikan komputer anda sebelum tidur juga dapat membersihkan kemas kini.


"Tetapkan semula atau mulakan semula komputer anda seminggu sekali. Itu membolehkan semua kemas kini berlaku. Sekiranya mereka tidak aktif, mereka tidak dapat melakukannya." dia telah menerangkan


Dia juga mengesyorkan agar pengguna meningkatkan cakera keras mereka ke SSD keadaan pepejal atau tidak berputar, jadi mereka mempunyai jangka hayat yang lebih lama daripada pemacu sebelumnya. Dan sebelum melakukan apa-apa, adalah wajib untuk menyandarkan kandungan cakera keras agar memori berharga seperti foto dan video tidak hilang.

Petua untuk menjadikan komputer tahan lama dan Tak Jadi sampah elektronik Petua untuk menjadikan komputer tahan lama dan Tak Jadi sampah elektronik Reviewed by thecekodok on 4:19:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.