Wow, Earphone USB-C Dapat Simpan Bloatware

 


Bloatware sekarang biasa di HP dan komputer riba. Namun, keberadaan aplikasi yang tidak diundang kini telah menembusi fon telinga dengan sambungan USB-C.

Untuk makluman, bloatware adalah aplikasi yang dipasang pada peranti sejak keluar dari kilang. Beberapa bloatware dapat dikeluarkan dengan mudah, tetapi ada juga yang memerlukan akses khas seperti root untuk membuang aplikasi seperti ini.


Baru-baru ini, terdapat fon telinga USB-C yang menyimpan bloatware, yang merupakan sebahagian daripada promosi Deezer, melalui fon telinga dengan jenama Mobee-K, seperti yang dikutip dari PC World, Selasa (27/4/2021).



Di fon telinga, ternyata aplikasi streaming muzik Deezer disimpan, yang akan dipasang secara automatik jika fon telinga ini dipasangkan dengan beberapa jenis peranti Samsung Galaxy.


Contohnya pada telefon bimbit Galaxy S21, Note 20, dan Z Flip, aplikasi Deezer akan dipasang secara automatik tanpa melalui Google Play Store. Aplikasi Deezer, yang dipasang secara automatik, memiliki tema khas, termasuk wallpaper eksklusif dan senarai main, serta akses cepat ke aplikasi dari layar kunci.


"Apabila pemilik Samsung Galaxy menyegerakkan Telefon Pintar mereka, mereka akan melancarkan Deezer khas ke dalam telefon mereka," tulis Deezer dalam catatan blognya.


Bukan hanya itu, pengguna yang telah melanggan Deezer Premium atau HiFi akan mendapat langganan percuma tambahan selama tiga bulan. Dari segi harga, jika pengguna berminat untuk menggunakan Deezer, tawaran ini sememangnya menarik, terutamanya kerana harga fon telinga hanya USD 22, atau sekitar 300 ribu.


Tetapi bagi pengguna aplikasi streaming muzik lain, ini pasti menjengkelkan. Lebih-lebih lagi, pemasangan aplikasi ini tidak melalui Play Store, yang bermaksud bahawa akan ada risiko keselamatan yang bersembunyi.


Nasib baik, aplikasi Deezer dapat dikeluarkan dengan mudah jika pengguna tidak menginginkannya, dan hanya ingin menggunakan fon telinga Mobee-K yang dijanjikan akan serasi dengan hampir semua peranti yang mempunyai port USB-C, baik itu telefon bimbit, tablet, atau komputer riba.

Wow, Earphone USB-C Dapat Simpan Bloatware Wow, Earphone USB-C Dapat Simpan Bloatware Reviewed by thecekodok on 5:32:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.