11 Juta Burung yang Berhijrah, Penduduk Diminta Mematikan Lampu


 Kira-kira 11.5 juta burung dari pelbagai spesies akan berhijrah ke Washington, Amerika Syarikat. Penduduk di sana juga diminta untuk mematikan atau mematikan lampu di luar rumah semasa migrasi burung. Jadi apa?

Puluhan juta burung akan berhijrah secara beransur-ansur pada waktu malam, setelah berkembang biak di Teluk Mexico. Mereka melakukan perjalanan pada waktu malam untuk mengelakkan pemangsa serta memanfaatkan suhu yang lebih sejuk agar badan tidak terlalu panas.


Tetapi pada masa ini, pemangsa mungkin bukan lagi ancaman terbesar mereka tetapi pencemaran cahaya yang membuat mereka bingung menentukan arah. Akibatnya, banyak yang mati menabrak tingkap atau bangunan. Tidak bersemangat, ratusan juta burung mati kerana keadaan ini.


"Sungguh mengagumkan bahawa burung terbang ribuan kilometer pada waktu malam. Mereka menggunakan beberapa tanda. Salah satunya adalah cahaya bintang dan Bulan. Cahaya yang berbeza dari persekitaran yang muncul dalam 100 tahun terakhir benar-benar membuat mereka bingung," kata Dr Alejandro Rico, profesor biologi dari University of Washington.


Penghijrahan burung yang bermula beberapa waktu lalu dengan 70% dari semua burung di Amerika Utara berhijrah dan 80% daripadanya terbang pada waktu malam. Dr Rico juga menekankan pentingnya meminimumkan pencemaran cahaya untuk menolong mereka.


"Bangunan besar adalah yang paling menarik perhatian burung. Tetapi sebagai individu, kita pasti dapat membuat perbezaan dengan hanya menurunkan tahap cahaya," sarannya.


Bandar-bandar lain, seperti New York, yang biasanya bermandikan cahaya, telah mengambil langkah-langkah untuk melancarkan migrasi burung-burung ini. Sejak 2015, pegawai bandar meminta bahawa semasa penghijrahan burung, lampu di bangunan yang tidak penting dimatikan.

11 Juta Burung yang Berhijrah, Penduduk Diminta Mematikan Lampu 11 Juta Burung yang Berhijrah, Penduduk Diminta Mematikan Lampu Reviewed by thecekodok on 3:36:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.