Bekalan Bahan Bakar di AS Terancam Kerana Ransomware

 


Sebuah syarikat Amerika bernama Colonial Pipeline terpaksa menghentikan operasi syarikatnya setelah menjadi mangsa ransomware.

Colonial Pipeline adalah pengendali saluran paip minyak terbesar di AS, yang bertanggungjawab untuk separuh dari bekalan minyak bahan bakar Pantai Timur (BBM), dan serangan ransomware ini telah digambarkan sebagai serangan digital yang paling mengganggu dalam sejarah.


Sebabnya ialah jika penghentian operasi ini berlangsung terlalu lama, ia akan mengganggu bekalan bahan bakar di banyak negara AS, yang akan memberi kesan terhadap kenaikan harga bahan bakar di wilayah tersebut.



Setiap hari kolonial menghantar 2.5 juta tong petrol dan pelbagai bahan bakar lain melalui saluran paipnya yang membentang sejauh 8,850 km dari Pantai Teluk ke bahagian timur dan selatan AS. Mereka juga membekalkan bahan bakar ke beberapa lapangan terbang utama di AS, termasuk Lapangan Terbang Hartsfield Jackson di Atlanta, lapangan terbang paling sibuk di dunia.


Syarikat itu telah menghentikan operasi sejak Jumaat lalu waktu tempatan setelah menyedari serangan siber dalam bentuk ransomware terhadap sistemnya.


"Colonial Pipeline mengambil langkah yang diperlukan untuk memahami dan menyelesaikan masalah ini. Pada masa ini fokus utama kami adalah untuk memulihkan perkhidmatan kami dengan selamat dan cekap, dan berusaha untuk menormalkan operasi syarikat," kata Colonial dalam satu kenyataan.


Pihak di sebalik serangan ini dilaporkan merupakan sindiket yang disebut 'DarkSide', yang terkenal dengan pelbagai serangan ransomware. Colonial juga telah meminta kerajaan AS dan syarikat keselamatan siber seperti FireEye untuk membantu menyelesaikan masalah ini.


Presiden Joe Biden sudah mengetahui tentang masalah ini, dan seorang jurucakap Gedung Putih juga mengatakan bahawa pemerintah AS pada masa ini membantu Kolonial untuk menyelesaikan masalah ini agar operasi syarikat dapat disambung semula dan tidak mengganggu bekalan bahan bakar.

Previous Post Next Post

Contact Form