Buat Bilik Anti Stres Buat Pekerja, Amazon di kritik

 


Gergasi kedai dalam talian Amazon mempunyai penyelesaian baru untuk pekerja yang bekerja di gudang dan dilanda tekanan. Mereka membuat 'bilik kesihatan' untuk meletakkannya.

Syarikat yang diasaskan oleh Jeff Bezos menunjukkan sejenis gerai kecil yang diletakkan di satu sudut gudang syarikat. Penamaan gerai tersebut adalah AmaZen. Namun, catatan di Twitter kemudiannya dihapus kerana Amazon menjadi sasaran ejekan dari banyak pengguna internet.


Amazon sememangnya dikritik berulang kali kerana kurang memperhatikan kebajikan pekerja atau keadaan kerja di gudang. Mungkin untuk dianggap prihatin terhadap kritikan, gerai AmaZen ini dibuat.



Jika pekerja gudang merasa tertekan, mereka dapat memasuki gerai. Di sana, video meditasi dan seumpamanya akan disediakan dengan harapan dapat membantu mereka berehat.


"Semasa pergantian kerja, pekerja dapat mengunjungi stesen AmaZen dan melihat video pendek mengenai aktiviti yang mudah diikuti seperti meditasi, ucapan positif dan pemandangan yang menenangkan dengan suara," kata Amazon.


Di dalam bilik kecil itu terdapat kerusi, meja komputer dan beberapa tanaman pasu. Sementara itu, bahagian atas dicat dengan pemandangan langit dengan awan melayang.


Tetapi gerai ini sebenarnya mendapat ejekan dari sebilangan besar netizen, malah membuat Amazon menghapus catatannya. "Saya rasa keadaan kerja lebih baik dan gajinya lebih tinggi daripada almari pakaian seperti ini," kata seorang netizen.


Yang lain mengatakan pekerja Amazon di gudang mengadu kekurangan tandas. Oleh itu, lebih baik hanya membina lebih banyak tandas daripada membina bilik seperti itu.

Buat Bilik Anti Stres Buat Pekerja, Amazon di kritik Buat Bilik Anti Stres Buat Pekerja, Amazon di kritik Reviewed by thecekodok on 6:49:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.