HTC Vivo Pro 2 muncul dengan skrin 5K 120Hz

 


HTC memamerkan alat dengar realiti maya (VR) baru yang disebut Vive Pro 2, yang diperbaharui dengan sejumlah peningkatan berbanding pendahulunya.

Peningkatan terbesar adalah layar yang digunakan, sekarang memiliki resolusi 5K (2448 x 2448 piksel per mata), kecepatan penyegaran 120Hz, dan cakupan pandangan 120 derajat.


Peningkatan ini cukup ketara berbanding dengan Vive Pro yang dikeluarkan pada tahun 2018. Resolusi Vive Pro hanya 2880 x 1600 piksel, kadar penyegaran 90Hz, dan liputan pandangan 110 darjah.



Vive Pro 2 juga menyokong penggunaan Display Stream Compression (DSC), yang merupakan kali pertama pada alat dengar VR. DSC ini adalah standard visual tanpa kerugian yang sering digunakan dalam monitor kelas atas.


Dengan peningkatan ini, HTC mendakwa pergerakan kabur yang ditunjukkan pada Vive Pro 2 adalah minimum. Pengilang Taiwan itu juga mendakwa bahawa kesan 'pintu skrin' yang biasa terdapat pada set kepala VR sudah tidak ada lagi.


Kemudian mengenai ergonomi, alat dengar ini dilengkapi dengan tali yang boleh disesuaikan dan juga jarak interpupillary (IPD) yang boleh disesuaikan. Terdapat juga fon kepala dengan sijil Hi-Res Audio yang disatukan dalam alat dengar, lengkap dengan ciri-ciri suara spasial 3D.


Vive Pro 2 juga serasi dengan semua aksesori Vive SteamVR termasuk pelacak Vive, Vive Facial Tracker, dan pengawal SteamVR dan pelbagai aksesori lain. Dalam bentuknya, alat dengar ini juga kelihatan lebih langsing daripada pendahulunya.


Dalam tempoh promosi, Vive Pro 2 dijual pada harga USD 749 untuk alat dengar sahaja. Sementara itu, bundle dengan Base Station 2.0 dan pengendali akan tersedia mulai 4 Jun dengan harga USD 1400.

Previous Post Next Post

Contact Form