Ikuti TikTok, Cerita Instagram Kini Mempunyai Ciri Kapsyen Automatik

 


Instagram membawakan ciri baru yang menjadikan Stories lebih senang dinikmati. Instagram Stories kini mempunyai ciri pelekat kapsyen yang dapat menyalin perkataan di video secara automatik.

Ciri ini akan sangat berguna bukan hanya untuk pengguna Instagram yang kurang pendengaran atau pekak, tetapi juga pengguna yang ingin menonton video tanpa suara atau tidak mempunyai fon kepala.


Untuk memaparkan kapsyen di Instagram Stories, pengguna harus merakam video baru menggunakan kamera Stories atau Reels di aplikasi Instagram. Pengguna juga dapat memilih video di galeri telefon bimbit.



Selepas itu, ketik ikon pelekat dan cari pelekat 'Kapsyen' di menu dulang. Seperti pilihan teks lain dalam Cerita, pengguna dapat mengubah gaya, posisi, dan warna kapsyen yang muncul.


Pengguna juga dapat mengedit kata dalam teks untuk membetulkan ejaan, tanda baca, atau kata-kata apa pun yang tidak ditranskripsikan dengan tepat. Setelah Cerita dimuat naik, kapsyen akan muncul dalam video dan dapat dilihat oleh pengguna lain.


Pada masa ini, ciri pelekat teks hanya tersedia dalam bahasa Inggeris dan di negara-negara berbahasa Inggeris. Tetapi Instagram merancang untuk melancarkannya dalam bahasa lain di lebih banyak negara dalam masa terdekat.


Fungsi ini dilancarkan pertama kali di Stories, tetapi Instagram telah mengujinya di Reels dan akan segera dilancarkan kepada umum.


Ciri stiker caption pertama kali ditemui tahun lalu ketika masih dikembangkan dengan potensi lain seperti Collab, Link, Reshare stickers, dan lain-lain. Pelekat keterangan telah diadili pada awal musim bunga ini oleh beberapa pengguna Instagram.


Menariknya, Instagram mengumumkan ciri kapsyen automatik ini hanya beberapa minggu setelah TikTok melancarkan ciri serupa yang disebut kapsyen automatik.


Tetapi kedua-dua produk ini sedikit berbeza kerana kapsyen automatik TikTok dapat mentranskripsikan pertuturan ke dalam bahasa Inggeris atau Jepun, tetapi teksnya tidak dapat diedit. Pencipta TikTok tidak banyak menggunakan ciri ini kerana mereka lebih suka menggunakan kapsyen yang dibuat sendiri atau melalui aplikasi pihak ketiga.


Instagram menegaskan bahawa mereka sebelumnya telah melancarkan ciri kapsyen untuk IGTV dan aplikasi Threads. Tetapi dengan melancarkan di Stories, ciri ini akan menjangkau lebih banyak pengguna memandangkan Instagram Stories digunakan oleh lebih dari 500 juta orang setiap hari.

Previous Post Next Post

Contact Form