Review Xiaomi Redmi Note 10 Pro, telefon bimbit pertengahan terbaik?


Mac-April lalu adalah masa yang sibuk untuk Xiaomi, mereka mengeluarkan sejumlah telefon bimbit baru, yang boleh dikatakan menarik bagi semua di kelas harga mereka. Termasuk Redmi Note 10 Pro.

The Redmi Note 10 Pro adalah telefon bimbit menengah atau pertengahan yang berharga mampu milik, tetapi dilengkapi dengan fitur yang biasanya terdapat pada telefon bimbit dengan harga lebih tinggi, seperti layar Super AMOLED 120 Hz dan kamera 108MP.


Tetapi secara keseluruhan, adakah Redmi Note 10 Pro sangat selesa dipakai? Ayuh, lihat ulasan berikut.



Reka bentuk

Ulasan unik yang kami terima adalah varian tertinggi, RAM 8GB dan penyimpanan 128GB, dengan warna Gradient Bronze, yang kelihatan seperti warna oren atau oren. Tubuh terasa mewah dengan kaca belakang dan kelihatan seperti telefon bimbit yang mahal, kerana modul kamera belakang yang menonjol.


Walau bagaimanapun, modul kamera yang menonjol ini menjadikan Redmi Note 10 Pro memerlukan sarung supaya dapat diletakkan rata di atas meja. Badan agak kurus dan tidak terlalu berat, walaupun skrinnya agak besar. Yaitu FHD + 6,67 inci, dengan kadar penyegaran 120Hz.


Di layar, ada juga kamera depan melalui lubang pukulan, dan layarnya juga dilapisi dengan Gorilla Glass 5. Terdapat juga dua pembesar suara, yaitu di atas dan di bawah layar, untuk menyokong menonton filem kerana mereka dapat menghasilkan suara yang lebih baik. Suara dari pembesar suara ini keras, dan mempunyai bass yang cukup besar.


Seperti telefon bimbit Xiaomi yang lain, Redmi Note 10 Pro pasti menggunakan antara muka MIUI, tepatnya MIUI 12 yang dipasang di atas Android 11. Terdapat Game Turbo untuk meningkatkan prestasinya ketika bermain permainan.


Sensor cap jari pada telefon bimbit ini tertanam di butang kuasa di sebelah kanan. Tidak ketinggalan ada juga IR Blaster yang hampir selalu ada di telefon bimbit Xiaomi.


Mungkin sensor cap jari ini kelihatan ketinggalan zaman berbanding dengan sensor cap jari di bawah paparan. Tetapi dari segi ketepatan dan kepantasan, sensor cap jari fizikal nampaknya selalu lebih unggul daripada yang ada di bawah skrin.


Skrin

Paparannya adalah salah satu kelebihan Redmi Note 10 Pro. Yakni penggunaan layar mewah untuk telefon bimbit dengan harga mampu milik. Skrin yang digunakan adalah Super AMOLED 120Hz dan menyokong HDR10.


Penggunaan skrin OLED membolehkan HP menampilkan gambar yang tajam, dengan kontras dan kedalaman warna yang baik. Kemudian, kadar penyegaran 120Hz juga menjadikan animasi yang dipaparkan sangat lancar.



Oh ya, jika anda ingin menjimatkan bateri, pengguna juga boleh memilih kadar penyegaran 60Hz. Walaupun dengan penggunaan 120Hz dan penggunaan biasa, telefon bimbit ini masih digunakan dari pagi hingga malam tanpa perlu dicas semula.


Persembahan

Sebagai HP midrange, Redmi Note 10 Pro dilengkapi dengan Snapdragon 732G, yang juga merupakan pemproses jarak pertengahan, dan dioptimumkan untuk tujuan permainan, yang dipasangkan dengan cip RAM LPDDR4x dan penyimpanan UFS 2.2.


Keputusan? Dalam penggunaan sehari-hari, seperti melayari, pemesejan, dan media sosial, tidak ada penurunan yang ketara. Malah digunakan untuk bermain permainan, misalnya PUBG Mobile dalam tetapan grafik HD dan kadar penyegaran yang tinggi dapat dengan mudah dilancarkan.


Malah Genshin Impact dapat dimainkan dengan lancar, tentunya dengan tetapan grafik paling rendah. Bagaimana dengan skor penanda aras? Kami menguji Redmi Note 10 Pro dengan beberapa perisian, seperti AnTuTu v9, 3D Mark, dan Geekbench 5.


Seperti yang ditulis di atas, bateri Redmi Note 10 Pro tidak akan habis dalam sehari untuk penggunaan biasa seperti media sosial, pesanan dan permainan sekali-sekala. Kapasiti hanya akan menurun dengan ketara jika digunakan untuk bermain permainan tanpa henti.


Tetapi mudah, bateri 5020 mAh dapat diisi semula dalam waktu yang agak cepat dengan menggunakan pengecas 33W dalam pakej penjualan, yang diklaim mengambil masa kurang dari 1.5 jam dari kosong hingga penuh.


Kamera

Redmi Note 10 Pro mempunyai empat kamera belakang, tetapi yang utama adalah kamera utama 108MP f / 1.9, disertai dengan kamera ultrawide 8MP, makro 5MP, dan sensor kedalaman 2MP.


Kamera makro cukup menarik pada Redmi Note 10 Pro. Kerana biasanya di kelas harga ini, kamera makro hanya tenggelam, alias hasilnya sangat buruk. Tetapi pada telefon bimbit ini, foto dari kamera dengan lensa makro cukup bagus.



Kamera 108MP utama mempunyai mod binning piksel, yang menggabungkan 9 piksel menjadi 1, dan menghasilkan foto 13MP. Tujuannya adalah untuk menjadikan ukuran piksel lebih besar, untuk menangkap lebih banyak cahaya.


Pendapat Kami

Sebagai telefon bimbit di kelas harga mampu milik, sukar untuk tidak mengesyorkan Redmi Note 10 Pro. Layarnya mewah dengan panel Super AMOLED dan mempunyai kadar penyegaran yang tinggi. Maka kameranya cukup mampu untuk telefon bimbit di kelas harga ini.


Tubuh tidak malu, bahkan anda boleh mengatakan ia seperti telefon bimbit yang mahal. Badan belakangnya berwarna kaca, terasa mewah, walaupun bahagian tepi badannya plastik, ia tidak terlalu kelihatan.


Perkara yang cukup mengganggu pendapat kami mengenai Redmi Note 10 Pro adalah bonjolan kamera belakang, yang cukup besar. Penonjolan ini menjadikan penggunaan selongsong pada telefon bimbit ini wajib untuk menjadikan badan belakang rata.

Previous Post Next Post

Contact Form