Inilah sebabnya mengapa PS5 kurang terdapat di pasaran

 


Setelah berjaya dilancarkan pada November 2020, PS5 masih sukar diperoleh sehingga kini. Sebabnya adalah sukar untuk mendapatkan beberapa komponen penting untuk menghasilkan PS5.

Bukan rahsia lagi bahawa PS5 adalah konsol yang berjaya bagi Sony. Beberapa bulan yang lalu, PS5 sendiri berjaya memecahkan rekod penting setelah mendapat gelaran sebagai konsol terlaris dalam sejarah Amerika Syarikat (AS).


Tetapi sayangnya ketersediaan konsol ini tidak dapat memenuhi permintaan peminat. Peminat PlayStation masih terperangkap dengan dilema betapa sukarnya mendapatkan konsol Next-Gen, PS5.


Salah satu faktor yang mempengaruhinya ialah Sony masih kekurangan beberapa komponen penting untuk menghasilkan PS5. Punca utamanya tidak lain adalah wabak COVID-19 yang masih berlaku di bahagian dunia.


Perlu diingat bahawa PS5 menggunakan cip buatan AMD, yang merupakan syarikat semikonduktor Amerika. Sebenarnya, pengeluaran cip dipindahkan ke Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC).


Tetapi wabak yang berlaku memaksa TSMC untuk mengambil pekerjanya dari rumah. Ini mempengaruhi kemampuan mereka menghasilkan cip untuk PS5.


Berita baiknya ialah, Sony merancang semula PS5 dengan cip baru untuk mengatasi kekurangan konsol Next-Gen. Walaupun belum disahkan oleh Sony, orang dalam percaya bahawa cip tersebut akan menjadi CPU 6nm dengan sedikit penyesuaian dari AMD.


Yang menjengkelkan ialah sebilangan peruncit kasual dapat menguasai PS5 dengan lebih pantas, berbanding peruncit yang dibenarkan. Pada masa ini tidak jelas bila stok PS5 akan stabil.


Walaupun konsol ini berjaya dalam penjualan. Walau bagaimanapun PS5 masih belum habis setelah enam bulan dilancarkan. Berita dari orang dalam industri meramalkan bahawa kekurangan PS5 dapat bertahan hingga pertengahan 2022.

Previous Post Next Post

Contact Form