Instagram Cuba Memuat naik Foto melalui Desktop

 


Instagram sedang menguji salah satu ciri yang paling diminta oleh pengguna. Aplikasi milik Facebook ini dilaporkan mencuba pilihan memuat naik foto melalui desktop.

Ciri ini pertama kali ditemui oleh pembangun aplikasi dan penganalisis Alessandro Paluzzi melalui teknik terbalik. Dalam beberapa foto yang dimuat naik di Twitter, Paluzzi menerangkan cara memuat naik foto Instagram melalui desktop.


Foto menunjukkan butang tambah di bar navigasi di kanan atas skrin. Butang tambah ini mempunyai bentuk yang sama dengan butang yang digunakan untuk memuat naik foto baru di aplikasi Instagram untuk telefon bimbit.



Setelah diklik, Instagram akan meminta pengguna memilih foto untuk dimuat. Pengguna kemudian harus memilih nisbah foto untuk diposkan, iaitu ukuran kotak (1: 1), potret (4: 5) atau lanskap (16: 9).


Pada layar seterusnya, pengguna dapat memilih penapis yang disediakan oleh Instagram. Selanjutnya, pengguna dapat memasukkan kapsyen, memberi tag kepada pengguna lain, menambahkan lokasi, dan lain-lain, seperti yang dipetik dari XDA Developers, Sabtu (15/5/2021).


#Instagram sedang berusaha untuk membuat catatan dari laman web desktop 👀 pic.twitter.com/pATuOHiTGE


- Alessandro Paluzzi (@ alex193a) 14 Mei 2021


Keupayaan untuk memuat naik foto sebenarnya antara ciri paling asas untuk Instagram, tetapi ciri ini tidak pernah tersedia untuk laman desktop. Pada masa ini, pengguna yang ingin menyiarkan foto Instagram melalui desktop mesti menggunakan kaedah yang agak rumit.


Pada masa ini, laman desktop Instagram mempunyai fungsi yang sangat terhad, iaitu melihat umpan dan Cerita, mengirim mesej melalui DM, dan menjelajahi tab Jelajah. Oleh itu, tidak hairanlah jika ramai pengguna ingin memuat naik foto Instagram melalui desktop.


Paluzzi mengatakan bahawa ciri ini masih diuji secara dalaman dan dia tidak menyatakan kapan ciri ini akan tersedia untuk umum. Juga tidak diketahui apakah fitur ini akan diperluas sehingga pengguna dapat memuat naik Stories, Reels, atau IGTV melalui desktop.

Previous Post Next Post

Contact Form