Rasmi! Pengguna Instagram dan Facebook dapat menyembunyikan jumlah Like


 Setelah melakukan ujian di pelbagai negara, Instagram dan Facebook induknya secara rasmi menawarkan kepada pengguna untuk menyembunyikan jumlah suka. Jadi, Suka tidak lagi dapat dipaparkan sekiranya pengguna menginginkannya.

Instagram telah bereksperimen dengan suka menyembunyikan untuk melihat apakah ini dapat mengurangkan tekanan sosial yang dialami pengguna dalam perkhidmatannya. Berdasarkan input dari pengguna dan pakar, sebilangan pengguna menilai bahawa mereka mendapat keuntungan apabila mereka tidak melihat suka.


Walau bagaimanapun, sebilangan pengguna lain masih mahu melihat jumlah suka pada siaran untuk mengetahui kandungan apa yang popular dan sedang popular sekarang. Dari input ini, Instagram memberikan pilihan untuk menentukan pengalaman terbaik mereka masing-masing.


Instagram dan Facebook juga mengumumkan cara baru bagi pengguna untuk menyaring kandungan yang tidak menyenangkan yang mereka terima dalam DM, serta apa yang mereka lihat dan kongsi di Umpan Berita Facebook - seperti Feed Filter Bar, Favorites Feed, dan Select Who Can Comment.


"Mulai hari ini, kami memberi anda pilihan untuk menyembunyikan semua suka siaran pada garis masa suapan anda," kata Philip Chua, Ketua Dasar Awam, Instagram Asia Pasifik, dalam satu kenyataan, Khamis (27/5/2021).


"Lebih dari itu, anda juga dapat menentukan kapan anda ingin menyembunyikan jumlah suka yang ditunjukkan pada siaran tertentu sehingga pengguna lain tidak dapat melihat jumlah suka yang anda dapat. Dengan cara itu, anda boleh lebih fokus pada kualiti foto dan video yang dikongsi daripada jumlah suka yang diperoleh, "tambahnya.


Pengguna dapat menyembunyikan jumlah suka dengan mengunjungi bahagian 'Posts' di Tetapan Privasi. Tetapan ini berlaku untuk semua catatan pada garis masa di Umpan Instagram anda, jadi anda tidak akan melihat jumlah suka yang diperoleh pengguna lain.



Di samping itu, pengguna juga dapat memilih untuk menyembunyikan jumlah suka sebelum menyiarkan kandungan. Pengguna dapat mengaktifkan atau mematikan tetapan ini, walaupun setelah menyiarkan kandungan. Selain dari Instagram, Facebook juga akan mempunyai ciri yang serupa.


"Instagram memahami bahawa pengguna menginginkan lebih banyak kelonggaran dalam hal menetapkan jumlah suka pada catatan mereka, jadi syarikat memberikan pilihan ini. Dalam beberapa minggu akan datang, anda akan mula melihat kedua tetapan ini juga tersedia di Facebook," kata Instagram.

Rasmi! Pengguna Instagram dan Facebook dapat menyembunyikan jumlah Like Rasmi! Pengguna Instagram dan Facebook dapat menyembunyikan jumlah Like Reviewed by thecekodok on 8:19:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.