Sedang tren di Twitter, Netizen Mengucapkan Simpati terhadap Palestin

 


Polis Israel bertempur dengan Palestin di Masjidil Aqsa. Bulan Sabit Merah memberitahu CNN bahawa polis Israel memakai alat rusuhan dan menggunakan peluru bersalut getah.

Netizen dunia juga bercakap mengenai kejadian itu. Israel juga menduduki topik tren di pelbagai negara. Sehingga berita ini ditulis, sudah ada lebih dari 278 ribu tweet dan dikira.


"Suara saya kecil tapi saya akan meminjamkannya. Berhentilah membunuh orang awam, mengusir mereka dari & membunuh mereka di rumah mereka sendiri. Hentikan kebencian Israel. #SaveSheikhJarrah," kata @ Aerisn ** r.



"Pada bulan keberkatan ini semoga Allah Pak mendengarkan kami berdua dan memberikan mereka keadilan yang telah diserang oleh serangan #Israel dan melindungi #AlAqsaMosque #SaveSheikhJarrah kami," jawab @kt ** _ r.


Diketahui, pada awal pelaksanaan bulan suci Ramadan, polis telah menyekat tempat-tempat di mana warga biasa berkumpul setelah berbuka puasa. Setelah ada perselisihan, Israel dilaporkan memutuskan untuk mencabut blokade tersebut.


Kini, pertempuran kembali meletus kerana Israel telah mengancam akan mengusir puluhan penduduk di daerah Sheikh Jarrah. Tidak bergurau, jumlah yang cedera dalam pertempuran meningkat menjadi 200 orang.

Previous Post Next Post

Contact Form