Wow, tulisan tangan Albert Einstein dijual dengan harga USD1.2 Juta


 Tulisan tangan Albert Einstein sambil mengarang formula terkenalnya, E = mc2, terjual sangat tinggi dalam lelongan. Pembeli membelanjakan USD 1,2 juta , tiga kali ganda dari sasaran awal.

Objek ini memang jarang berlaku kerana menurut Einstein Papers Project di California Institute of Technology dan Hebrew University, hanya ada tiga makalah lain yang serupa di mana Einstein menulis persamaannya secara langsung.


Penjualan itu adalah rumah lelong RR Auction di Boston, Amerika Syarikat. Pada mulanya mereka menetapkan sasaran penjualan USD 400 ribu.


"Ini adalah artikel penting dari sudut pandang fizik," kata Bobby Livingston, Eksekutif RR Auction. Dia menambah bahawa formula Einstein adalah persamaan yang paling terkenal di dunia. Setelah mengatakan itu, Albert Einstein pastinya seorang saintis yang sangat terkenal, bahkan mungkin yang paling terkenal sepanjang masa.


E = mc2 dalam fizik adalah formula yang memainkan peranan penting dalam menerangkan persamaan nilai antara tenaga (E) dan jisim (m), yang disamakan secara langsung oleh pemalar kuasa dua laju cahaya dalam vakum (c 2 ).


Mengenai tulisan tangan Einstein yang dilelong, dia menulisnya pada 26 Oktober 1946 dan mengirimkannya kepada ahli fizik Poland-Amerika Ludwik Silberstein. Ludwik pada masa itu adalah salah satu pengkritik formula Einstein.


Surat itu kemudian menjadi koleksi peribadi Ludwik dan kemudian diputuskan untuk dijual oleh keturunannya. Sementara itu, pembeli tidak dikenali atau tidak dikenali. Terdapat lima peminat yang berjuang keras atas surat Albert Einstein sehingga sangat mahal.

Previous Post Next Post

Contact Form