5 Cara Memadamkan Memori Memori WhatsApp Penuh

 


Tanpa menyedarinya, tiba-tiba ada amaran memori penuh kerana WhatsApp. Jangan panik secara automatik, ini adalah cara mudah untuk menghapusnya.

Memang benar, tidak hanya memiliki memori yang besar, kami hanya dengan mudah menerima pelbagai foto, video dan dokumen yang dikirim melalui WhatsApp. Sekiranya kita tiba-tiba mendapat amaran memori penuh, maka kita akan terkejut.


Sebaik sahaja kami membuka ruang simpanan di telefon bimbit kami, kami terkejut melihat ribuan foto dan video yang bahkan kami lupa kirimkan. Kemudian kami menjadi bingung tentang mana yang hendak dibuang atau membuangnya, bimbang data penting akan tersimpan.



Nah, dikumpulkan kami dari pelbagai sumber,  berikut adalah tips.



Cara mudah untuk menghapus memori WhatsApp penuh:

1. Padamkan foto WhatsApp, GIF, data video secara umum

Pergi ke Foto> pilih Album. Cari folder Gambar WhatsApp, Video WhatsApp, Gif Animasi WhatsApp, WhatsAp Documents. Dari setiap folder, periksa fail yang ingin anda hapus, kemudian klik Padam.


2. Padamkan data dari sembang tertentu

Nampaknya, ada orang atau kumpulan WhatsApp tertentu yang menjadikan memori telefon bimbit anda penuh dengan cepat. Anda boleh membuang data tersuai dari catatan oleh orang atau kumpulan tersebut.


Caranya adalah dengan mengklik Tetapan> Penyimpanan dan Data> Kelola Penyimpanan. Nah, di sana anda dapat dengan segera melihat sembang siapa yang menjadikan memori anda penuh. Pilih Sembang> periksa fail yang ingin anda hapus> klik Padam.


3. Padamkan data yang paling banyak memakan memori

Sekiranya anda fokus untuk menghapus data yang memakan banyak ruang, siapa pun pengirimnya, ada cara lain. Klik Tetapan> Penyimpanan dan Data> Urus Storan. Semak Ulasan dan Padam Item


Terdapat folder data yang lebih besar daripada 5MB atau folder data Forwarded Many Times. Pergi ke setiap folder dan periksa fail yang ingin anda hapus> klik Padam.


4. Jimat penggunaan data

Cara untuk menyimpan memori adalah dengan menukar ciri muat turun automatik. Caranya adalah dengan mengklik Tetapan> Penyimpanan dan Data> Muat turun Auto Media> pilih WiFi sahaja.


5. Pantau penggunaan data

Sebagai langkah berjaga-jaga agar tidak terkejut jika memori penuh, anda dapat memantau perkembangan penggunaan data dari masa ke masa. Oleh itu, jika terdapat lonjakan data yang dimuat turun dan kesannya penuh dengan memori, anda boleh memantaunya lebih awal.


Caranya adalah dengan mengklik Tetapan> Penyimpanan dan Data> Penggunaan Rangkaian. Di sana kita dapat melihat berapa banyak data yang telah kita habiskan, sehingga kita dapat memasang kuda, sama ada kita ingin mematikan ciri muat turun automatik, atau ingin menghapus data lama di Whatsapp.


Semoga berjaya!

5 Cara Memadamkan Memori Memori WhatsApp Penuh 5 Cara Memadamkan Memori Memori WhatsApp Penuh Reviewed by thecekodok on 1:28:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.