6 Cara Mengatasi Laptop Dengan Lebih Laju


 Komputer riba yang perlahan sering mengganggu kerja atau belajar, terutamanya jika kerap digantung. Rasanya seperti mahu menukar komputer riba, tetapi saya masih perlu menjimatkan belanjawan lain.

Ringkasan dari kami, berikut adalah petua untuk menjadikan komputer riba anda berfungsi dengan lebih pantas.


Cara membetulkan komputer riba yang perlahan:

1. Periksa ruang cakera keras

Adalah sangat penting untuk memastikan terdapat ruang kosong 15% pada cakera keras. Sekiranya anda mendapat cakera keras mulai penuh, menghapus beberapa program dan fail boleh menjadi pilihan untuk meningkatkan kelajuan.



2. Tutup tab yang tidak digunakan

Sekiranya anda bekerja dengan projek besar, maka kemungkinan besar anda membuka banyak tab dan lupa menutup tab yang tidak digunakan. Walaupun menutup tab boleh menjadikan komputer riba berfungsi lebih pantas. Jangan lupa untuk menyegarkan penyemak imbas.






3. Padamkan fail yang tidak digunakan

Fail sementara yang digunakan untuk proses pemasangan, cache dan kuki dari internet juga menjadikan komputer riba lebih sukar. Untuk Mac, pasang aplikasi CCleaner untuk mengetahui fail sementara dan menghapusnya. Untuk PC, klik Mula> Semua Program> Aksesori> Alat Sistem> Pembersihan Cakera.


4. Mulakan semula komputer riba

Memulakan semula komputer riba dapat menyegarkan memori dan dapat memberi peluang untuk pemasangan kemas kini. Sekiranya anda menggunakan komputer riba secara berterusan tanpa henti, lebih baik anda menghidupkannya semula sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk memastikan komputer riba berjalan lancar.


5. Sandaran data

Cuba bantu prestasi komputer riba dengan mula membuat sandaran data dengan memberikan cakera keras luaran. Anda juga boleh memanfaatkan perkhidmatan dalam talian Foto Google, Amazon Drive, Dropbox dan lain-lain. Dengan cara itu, RAM selamat dan OS berjalan dengan lebih baik.


6. Buang bahasa yang tidak digunakan

Cara mudah untuk membebaskan beberapa ruang operasi komputer adalah dengan membuang bahasa yang tidak digunakan.


Pada PC dengan Windows OS, lakukan yang berikut: Settings app > Time & Language > Language > Windows Display Language. Pilih Bahasa yang anda mahukan dan tetapkan sebagai Bahasa Default. Pilih Buang bahasa untuk mengosongkan ruang pada sistem Windows.

6 Cara Mengatasi Laptop Dengan Lebih Laju 6 Cara Mengatasi Laptop Dengan Lebih Laju Reviewed by thecekodok on 12:06:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.