8 kaedah mudah untuk mengurangkan tekanan kewangan dan membina tabiat perbelanjaan yang berterusan


 Kesejahteraan kewangan adalah bahagian penting dari kesihatan mental dan fizikal kita, namun begitu, ramai di antara kita yang takut untuk membincangkan hubungan kita dengan wang. Perbualan budaya mengenai tekanan kewangan boleh kelihatan negatif dan menghakimi, tetapi apabila kita saling jujur ​​mengenai perubahan kecil yang telah membantu kita membina tabiat lestari, mengurangkan tekanan kita, dan mengatur keselamatan kewangan, kita membuka perbualan dan tolong menolong antara satu sama lain.


Thrive meminta masyarakatnya untuk berkongsi dengan petua mereka untuk menyusun semula pemikiran mereka tentang wang dan mengurangkan tekanan kewangan. Petua berikut yang manakah akan anda cuba?


1. Ubah bahasa yang anda gunakan menggunakan wang

"Saya biasa mengatakan perkara seperti, 'Saya tidak pandai menggunakan wang' atau 'Saya tidak begitu memahami hal kewangan.' Ketika saya mula menyedari kekuatan kata-kata saya dan bagaimana mereka mula mempengaruhi hasil saya, saya memutuskan untuk membentuk pakatan baru, dengan sepenuhnya bertanggungjawab terhadap kewangan saya. Saya menukar bahasa saya menjadi, ‘Saya dapat menjalin hubungan yang sihat, bertanggungjawab dan menyenangkan dengan wang.’ Perubahan kecil ini mendorong saya merangkul alat dan sistem baru untuk menyokong pemahaman saya mengenai cara terbaik untuk bekerjasama dengan wang. Saya berhenti takut dengan kewangan saya dan dapat melihat wang sebagai hubungan penting yang memerlukan pengasuhan dan perhatian saya sama seperti hubungan lain. "


2. Tulis perbelanjaan anda tidak boleh dirunding

"Untuk beberapa waktu, saya mengelakkan menangani masalah kewangan kerana takut tidak memahaminya dengan betul. Saya mempunyai kepercayaan bawah sedar bahawa mereka umumnya kompleks dan membingungkan. Awal tahun ini, saya menetapkan niat untuk belajar bagaimana menangani keputusan wang dan kewangan dengan sebaik-baiknya. Satu petua yang membantu ialah memutuskan item yang tidak boleh dirunding yang ingin saya belanjakan, mengikut nilai peribadi saya. Bagi saya, itu adalah makanan sihat dan sihat untuk keluarga saya, bukannya makanan ringan dan murah. Kami tidak dapat menguruskan apa-apa yang tidak kami ketahui sama ada itu makanan, kesihatan, hubungan kita atau kewangan kita. "


3. Lihat kredit anda sebagai wang tunai

"Satu petua untuk mengurangkan tekanan kewangan adalah dengan melihat kredit anda sebagai wang tunai. Hampir semua kita beranggapan bahawa kita dapat sesuatu yang mahal sekiranya kita meletakkannya secara kredit. Saya belajar bahawa mindset itu sering membawa saya ke lereng yang licin, jadi saya harus mengubah corak pemikiran saya. Sebaik sahaja saya mula melayan semua perkara seperti membelinya dengan wang tunai, saya berhenti berbelanja kerana ada hari esok tanpa had untuk melunaskannya. Sekarang, saya berfikir secara realistik dan membuat anggaran sebelum membuat pembelian yang besar. Masa depan kewangan saya menjadi kurang tertekan dan menggembirakan apabila mengetahui bahawa saya tidak mempunyai hutang kredit dan saya dapat menjimatkan lebih banyak. Ini pasti mengurangkan tekanan kewangan saya. "


4. Rujuk pakar

“Saya mengupah perancang kewangan tiga tahun sejak permulaan karier korporat saya dan dia membantu saya memikirkan wang dari perspektif baru. Ini bukan tentang menjana lebih banyak atau mengurangkan perbelanjaan saya ke tahap yang tidak bahagia, tetapi, kami fokus untuk mewujudkan tabiat wang baru dan melampaui batas kepercayaan wang. Keputusan itu dua belas tahun yang lalu telah menolong saya di belakang. Saya beralih dari bekerja untuk syarikat untuk bekerja sendiri dan menghabiskan lebih banyak masa untuk hobi dan orang penting dalam hidup saya. "


5. Rawat akaun simpanan anda sebagai perbelanjaan

"Saya bernasib baik untuk belajar kebiasaan ini sebagai orang dewasa muda, tetapi sesiapa sahaja pada usia berapa pun boleh bermula. Sekiranya anda mempunyai matlamat peratusan atau dolar untuk simpanan bulanan, mintalah pengeluaran secara automatik ke bank yang 'sukar' mengakses dan menganggapnya sebagai perbelanjaan. Petua yang satu ini telah menjimatkan banyak tekanan dan membantu saya mengatur simpanan saya. "


6. Kenal pasti kepercayaan anda yang terhad

"Dalam 12 bulan terakhir, perkara pertama yang membantu saya merasa kurang tertekan mengenai wang menjadi nyata dengan diri saya sendiri mengenai pemikiran wang yang terhad yang dibesarkan dengan saya. Saya membaca buku, You Are a Badass at Making Money oleh Jen Sincero, dan kemudian membaca beberapa buku lain yang disarankannya. Sekarang, bukan sahaja saya memperoleh lebih daripada dua kali ganda pendapatan yang saya perolehi kali ini tahun lalu, tetapi saya juga membeli rumah baru dan berpeluang untuk meningkatkan pendapatan bulanan saya lebih banyak lagi pada bulan depan. Kerja mindset adalah kuncinya. "



7. Bercakap dengan seseorang mengenai tekanan anda

"Satu perkara yang saya dapati dapat mengurangkan tekanan kewangan adalah dengan bercakap dengan seseorang mengenai keadaan kewangan anda. Kewangan peribadi tetap menjadi topik pantang larang dalam masyarakat, tetapi jika anda terbuka dengan seseorang yang anda percayai, anda akan mendapati orang lain juga terbuka, dan kemudian anda dengan cepat mengetahui bahawa keadaan anda dan perkara-perkara yang membimbangkan anda tidak jauh berbeza dengan orang lain '. Membicarakannya sahaja dapat mengurangkan tekanan secara drastik, dan tentu saja, memberi anda idea dan perspektif yang berbeza yang dapat membawa kepada masa depan kewangan yang lebih sihat. "



8. Renungkan pembelian anda yang lebih besar

"Jika anda perhatikan bahawa Jika anda membelanjakan lebih dari yang anda inginkan, lihatlah apa yang anda beli selama beberapa bulan terakhir. Perhatikan item tiket besar dan pembelian berulang dari kategori tertentu. Apakah faedah emosi dan psikologi yang anda dapat daripada perkara-perkara ini? Beberapa contohnya adalah kepuasan, kebahagiaan atau hubungan. Kemudian, pertimbangkan beberapa kaedah kos rendah atau tanpa kos alternatif di mana anda dapat memberikan dorongan yang sama kepada diri anda.



8 kaedah mudah untuk mengurangkan tekanan kewangan dan membina tabiat perbelanjaan yang berterusan 8 kaedah mudah untuk mengurangkan tekanan kewangan dan membina tabiat perbelanjaan yang berterusan Reviewed by thecekodok on 7:22:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.