Biarkan Wang Gaji Berakhir, Ini adalah Cara Bijak untuk Menggunakan Dompet Digital


 Hujung bulan sama dengan tarikh gaji. Namun, rasanya wang gaji tidak habis begitu sahaja. Selain gaya hidup konsumtif, trend penggunaan dompet digital juga dapat menjadi salah satu pencetus. Sebabnya, dompet digital menjadikan belanja lebih mudah dan praktikal. Namun, kemudahan ini sebenarnya membuatkan sebilangan orang ketagih membeli-belah.

Oleh itu, pastikan anda bijak dan pintar semasa menggunakan dompet digital. Melancarkan pelbagai sumber, berikut adalah beberapa cara untuk menggunakan dompet digital agar tidak membazir.


1. Buat Senarai Beli-belah



Cara paling berkesan untuk menggunakan dompet digital dengan bijak adalah dengan membatasi perbelanjaan. Sekiranya anda cenderung berbelanja secara impulsif, ada baiknya membuat senarai belanja mengikut keperluan. Anda boleh membuat senarai membeli-belah berdasarkan keutamaan dan membuat beberapa senarai menunggu.


2. Isi imbangan yang mencukupi


Banyaknya baki dalam dompet digital sering membuat orang cenderung untuk terus membeli-belah. Oleh itu, anda harus menambah baki dompet digital anda mengikut keperluan. Anda juga dapat memastikan baki anggaran setiap bulan agar tidak membazir.


3. Elakkan Kredit


Beberapa dompet digital kini menawarkan sistem pembayaran kredit, juga dikenali sebagai 'bayar kemudian'. Sekiranya anda cenderung bersikap impulsif dan sukar menguruskan kewangan, anda harus mengelakkan pembayaran dengan sistem ini.


4. Manfaatkan promo


Tidak selalu membazir, dompet digital juga boleh menjadi kaedah untuk menjimatkan perbelanjaan bulanan. Sebabnya, terdapat pelbagai promo yang dapat diperoleh mulai dari potongan harga hingga cashback untuk pembelian barang-barang tertentu.


Biarkan Wang Gaji Berakhir, Ini adalah Cara Bijak untuk Menggunakan Dompet Digital Biarkan Wang Gaji Berakhir, Ini adalah Cara Bijak untuk Menggunakan Dompet Digital Reviewed by thecekodok on 6:17:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.