Kejohanan Dunia Dota 2 Terancam Gagal, Mengapa?

 


Berita mengejutkan datang dari Dota 2 mengenai kejohanan antarabangsa mereka, iaitu TI10. Dikatakan bahawa TI10 berpotensi gagal diadakan di Stockholm, Sweden.

Setelah dua tahun bekerja dengan Sweden sejak tahun 2019, keputusan yang tidak menyenangkan telah muncul mengenai penganjuran The International Dota 2. Persekutuan Sukan Sweden memilih untuk tidak menerima esports ke persekutuan sukan.


Melalui halaman resmi Dota 2 , alasan terbesar TI10 tidak mendapat izin di Sweden adalah bahawa kejohanan ini tidak termasuk dalam sukan elit. Sementara itu, yang sebelumnya disahkan oleh Stockholm Live and Visit Stockholm, bahawa The International Dota 2 telah memenuhi syarat sebagai sukan elit.


"Kami menemukan satu-satunya jalan yang tersisa dengan meminta Kementerian Dalam Negeri Sweden untuk mengklasifikasikan semula Kejohanan Dota 2 Antarabangsa sebagai sukan elit," tulis Dota 2.


Sayangnya, setelah mengadakan pertemuan dengan Sweden Esports Federation (SESF) dan Visit Stockholm, mereka tidak dapat mendapatkan jawapan yang diinginkan dan permintaan mereka dengan enggan ditolak.


"Kami merayu langsung kepada pemerintah Sweden pada 9 Juni, tetapi mereka tidak dapat memberikan bantuan," tulis Dota 2.


Dota 2 juga menindaklanjuti (14/6) untuk dipertimbangkan oleh pemerintah Sweden dan setakat ini mereka belum dapat memberikan kepastian. Oleh itu, Dota 2 merancang untuk memilih alternatif dengan mencari tempat lain di Eropah untuk menjadi tuan rumah TI10, sekiranya Sweden tidak dapat menampung kejuaraan ini seperti yang dirancang.


"Kami merasa yakin bahawa kami akan mempunyai penyelesaian yang memungkinkan penyebaran TI10 di Eropah tahun ini. Kami akan mengumumkan maklumat terbaru dalam waktu terdekat," tulis Dota 2.


Sementara itu, sementara menunggu berita baik dari Dota 2, agar kelayakan TI10 berjalan seperti yang dirancang. Perlawanan telah dimulakan sejak 23 Jun 2021.

Previous Post Next Post

Contact Form