Dubai menggunakan WhatsApp untuk perkhidmatan tempahan vaksin COVID-19


 Dubai Health Authority (DHA) memanfaatkan WhatsApp untuk menyediakan perkhidmatan yang membolehkan orang ramai menempah vaksin COVID-19.

Talian hotline DHA menggunakan Kecerdasan Buatan (AI) untuk mempermudah pesanan, sesuai dengan visi pemerintah tempatan untuk mengadopsi teknologi canggih di sektor perawatan kesihatan dalam semua aspek dari perkhidmatan pelanggan hingga pengurusan hospital dan penyampaian perkhidmatan kesihatan. Oleh itu, peningkatan produktiviti, keselesaan dan perawatan pesakit.


"Melalui penggunaan teknologi AI dan saluran tambahan untuk membuat janji temu untuk vaksin COVID-19, kami berharap dapat memberikan keselesaan maksimum bagi orang ramai," kata Fatma Al Khajah, Pengarah Departemen Kebahagiaan Pelanggan DHA seperti yang dilaporkan oleh Saudigazette.

Perkhidmatan chatbot automatik ini boleh diakses 24/7 secara percuma. Asalnya dikembangkan untuk meningkatkan kesedaran masyarakat dan memberi mereka maklumat yang tepat mengenai COVID-19 dan perkhidmatan DHA yang lain.


Perkhidmatan kolaborasi dengan Facebook ini diperkenalkan selaras dengan usaha pihak berkuasa tempatan untuk memberikan pilihan kepada anggota masyarakat untuk memiliki saluran komunikasi berbilang bahasa 24/7. Pada masa ini, lebih daripada 150,000 soalan COVID-19 telah dikendalikan melalui Whatsapp.


Untuk menempah vaksin COVID-19, pengguna hanya menyerahkan Nombor Rekod Perubatan (MRN) mereka, yang merupakan prasyarat untuk mengakses perkhidmatan tersebut. Orang awam Dubai kemudian boleh memilih pusat vaksinasi dan tarikh dan waktu temu janji mengikut keselesaan mereka.


Sistem berkemampuan AI akan memberikan pilihan janji temu paling awal di pusat terpilih. Pengguna kemudian akan menerima mesej pengesahan dengan nama pusat, tarikh, dan waktu janji temu mereka.

Previous Post Next Post

Contact Form