Hasil Ujian Darah Boleh Diramalkan Melalui Smartwatch

 


Jam tangan pintar atau jam tangan pintar kini tersemat dalam banyak teknologi kesihatan, dari memantau degupan jantung hingga tekanan darah. Sekarang ada kajian di mana jam tangan pintar dapat meramalkan hasil ujian darah.

Penyelidikan ini dilakukan oleh Duke University dan Stanford University di mana mereka mendapati bahawa melalui penggunaan pembelajaran mesin, alat yang dapat dipakai seperti jam tangan pintar dapat digunakan untuk menandakan jenis keadaan tertentu berdasarkan denyut nadi mereka. Denyut jantung, aktiviti harian, dan tubuh suhu pengguna.


Idea di sebalik kajian ini adalah untuk mengetahui sama ada data jangka panjang yang dikumpulkan dari jam pintar dapat menyimpan data yang berpotensi menjadi petunjuk hasil ujian darah.


Berdasarkan hasil dan pemerhatian 54 pesakit selama tiga tahun, mereka mendapati bahawa jam tangan pintar sememangnya dapat membantu meramalkan masalah tertentu seperti dehidrasi, anemia, dan banyak lagi.



Walau bagaimanapun, para penyelidik mengakui batasan tertentu kerana data yang dikumpulkan biasanya tidak cukup spesifik untuk meramalkan perkara seperti sel darah merah atau putih, atau mendiagnosis jenis penyakit yang mungkin dialami seseorang, walaupun ini masih merupakan kajian menarik.


Ini sepertinya sejajar dengan penyelidikan baru-baru ini yang menunjukkan bahawa jam pintar sebenarnya mungkin dapat mengesan COVID-19.

Previous Post Next Post

Contact Form