Joe Biden Buka Sekatan TikTok dan WeChat

 


Presiden AS Joe Biden telah mencabut perintah eksekutif yang menyekat TikTok dan WeChat di AS. Perintah eksekutif ini pada mulanya ditandatangani oleh mantan Presiden Donald Trump tahun lalu.

Biden memansuhkan dan menggantikan tiga perintah eksekutif era Trump yang berusaha untuk melarang syarikat AS berurusan dengan TikTok dan WeChat. Salah satu perintah eksekutif juga bertujuan untuk melarang TikTok beroperasi di AS dan melarangnya dari kedai aplikasi.


Dalam perintah eksekutif terbarunya, Biden meminta Jabatan Perdagangan AS untuk mengenal pasti aplikasi yang mempunyai kaitan dengan pemerintah asing yang boleh menimbulkan risiko keselamatan negara.



Jabatan Perdagangan AS juga diminta untuk bekerjasama dengan agensi kerajaan lain untuk membuat cadangan untuk mencegah pengumpulan, penjualan dan pemindahan data pengguna AS yang sensitif kepada musuh asing.


Tetapi perintah itu tidak membahas tindakan atau penyelidikan yang dilakukan oleh Jawatankuasa Pelaburan Asing di Amerika Syarikat (CFIUS).


Seperti diketahui, pentadbiran Trump meminta ByteDance untuk menjual TikTok kepada syarikat AS sekiranya ingin terus beroperasi di negara Uncle Sam. Beberapa syarikat tampil sebagai pemilik baru TikTok yang berpotensi, termasuk Oracle, yang dipilih sebagai 'penyedia teknologi yang dipercayai'.


CFIUS telah memberi tarikh akhir kepada ByteDance untuk menjual perniagaan TikTok di AS, tetapi tarikh akhir ini telah ditolak. Penjualan TikTok ke Oracle tidak pernah berlaku.


"Tindakan CFIUS masih dalam perbincangan aktif oleh pemerintah AS," kata seorang pegawai kanan pemerintah AS, seperti dikutip oleh The Verge, Khamis (10/6/2021).


Perintah untuk membebaskan TikTok dan WeChat adalah langkah terbaru yang diambil oleh pemerintah Biden untuk menangani ancaman dari China. Minggu lalu, Biden menandatangani perintah berasingan untuk memperluas larangan syarikat AS yang ingin melabur dalam syarikat yang mempunyai hubungan dengan tentera China.


Peraturan ini sebelumnya ditandatangani oleh Trump tetapi diperluas oleh Biden untuk melarang syarikat AS melabur dalam 59 syarikat, termasuk syarikat yang membuat dan menggunakan teknologi untuk mengintip kumpulan minoriti Muslim di China dan kumpulan anti-pemerintah di Hong Kong.

Previous Post Next Post

Contact Form