Twitter Disekat, Aplikasi Koo Dilancarkan di Nigeria


 Pada awal 2021 India melancarkan Koo, aplikasi blog mikro seperti Twitter. Kehadiran Koo sendiri selepas masalah antara pemerintah India dan Twitter.

Sebabnya ialah Twitter menolak untuk menghapus akaun tertentu semasa tunjuk perasaan petani terhadap undang-undang pertanian baru. Syarikat AS dipanggil kerana tidak melakukan cukup untuk menyekat hashtag perkongsian akaun yang memprovokasi pemerintah.


Koo sendiri pada asalnya dirancang khusus untuk orang India hanya sebagai alternatif untuk Twitter. Aplikasi ini menawarkan perkhidmatan dalam pelbagai bahasa tempatan India.



Kini dalam laporan terbarunya, Koo telah berkembang ke negara-negara lain iaitu Nigeria setelah pemerintah Nigeria menyekat Twitter untuk jangka waktu yang tidak lama setelah mereka menghapus tweet Presiden Nigeria, Muhammadu Buhari.


Dalam utas penjelasan di Twitter, Kementerian Kebudayaan dan Maklumat Nigeria mengatakan bahawa Twitter telah berulang kali menyekat aktiviti yang dapat melemahkan kewujudan pemerintah Nigeria.


Keputusan ini diambil beberapa hari setelah Twitter menghapus tweet dari Presiden Buhari yang dianggap melanggar peraturan tingkah laku kasar yang ditetapkan oleh Twitter.


Menurut laporan oleh India Today, Koo membuat pengumuman pada hari Sabtu (5/6) sehari setelah Kerajaan Persekutuan Nigeria menyekat Twitter.


Ketua Pegawai Eksekutif Koo, Aprameya Radhakrishna tidak hanya mengesahkan bahawa mereka kini menawarkan perkhidmatan mereka di Nigeria tetapi juga mendedahkan bahawa mereka juga mempertimbangkan untuk menawarkannya dalam bahasa Nigeria tempatan.


Terdapat lebih dari 500 bahasa ibunda yang dituturkan di Nigeria termasuk Hausa, Igbo dan Yoruba.


Larangan Twitter telah menyebabkan beberapa pengguna termasuk beberapa pegawai pemerintah menggunakan VPN untuk mengakses platform tersebut kerana semua penyedia perkhidmatan internet di negara ini telah menyekat akses ke dalamnya.

Previous Post Next Post

Contact Form