Kontroversi Pembuli Hyunjoo, Girl Group APRIL Mulai Buka Suara


 Kumpulan gadis dari Korea Selatan, APRIL mula bersuara setelah terkena kes buli yang melibatkan Hyunjoo, bekas anggota. Keempat-empat anggota mengadakan temu ramah untuk menjelaskan keadaan semasa.

Seperti yang diketahui, pada bulan Februari 2021, saudara Hyunjoo dan kenalan sekolah menengahnya berkongsi sebuah posting yang mendakwa bahawa Hyunjoo telah dibuli oleh anggota APRIL yang lain.


Terkejut dengan berita itu, DSP Media dengan tegas membantah dan mengambil tindakan undang-undang terhadap Hyunjoo dan keluarganya. Tidak berdiam diri, April lalu Hyunjoo masih mengeluarkan kenyataan peribadinya yang sekali lagi ditolak oleh agensi itu.


Selepas empat bulan, kini keempat-empat anggota APRIL mula bersuara dengan mengadakan wawancara eksklusif dengan Sport Kyunghyang. Chaewon, Naeun, Yena, dan Jinsol menjelaskan bahawa sejak berita buruk itu, mereka berempat menjalani terapi kepada psikiatri kerana tekanan jiwa.


"Waktu kami berhenti pada 28 Februari. Kita adalah mangsa, bukan pelaku. Kami terpojok sebagai orang jahat dan diperlakukan seperti orang berdosa, dan kami ingin memperbaikinya, "kata Naeun, seperti dikutip dari Soompi, Selasa (22/6).


"Saya merasa seperti saya didorong mati," anggota APRIL meneruskan.


Ketika ditanya mengapa mereka memilih untuk berdiam diri selama ini, ternyata semuanya dilakukan atas permintaan agensi tersebut. Kerana menurutnya, anggota APRIL tidak melakukan kesalahan dan membiarkan masa akan memberitahu.


"Ini kerana agensi itu memberitahu kami untuk berdiam diri. Kami tidak melakukan sesuatu yang salah, jadi kami menyangka kebenaran akan terungkap jika kami menunggu. "


Mereka juga mengatakan, setelah kontroversi ini menimpanya, karya mereka sebagai berhala menjadi sukar difahami.


"Tetapi kami telah menyedari selama empat bulan terakhir bahawa tugas menjadi idola adalah pekerjaan yang sukar untuk difahami," katanya.


Keempat-empat anggota APRIL juga menjelaskan bahawa wawancara ini dilakukan untuk menjelaskan salah faham yang semakin meningkat hanya kerana pernyataan rasmi agensi dan jawatan anggota masing-masing.


"Kesalahpahaman nampaknya semakin bertambah hanya dengan pernyataan rasmi agensi dan jawatan individu kami," kata anggota APRIL.


Dalam temu ramah itu, anggota APRIL juga banyak membincangkan mengenai sosok Hyunjoo. Bermula dari perjalanan, saat mereka dapat dengan gembira menyambut ulang tahun Hyunjoo, hingga dia meninggalkan asrama.


Mereka juga menyesal mengapa Hyunjoo dapat melupakan banyak kenangan indah yang dia ada bersama anggota APRIL yang lain. Sehingga kontroversi datang, tujuh tahun kerja keras APRIL sia-sia.


Terakhir, kumpulan gadis APRIL mengharapkan permintaan maaf daripada Hyunjoo yang membawanya ke keadaan sekarang.


"Kami ingin menerima permintaan maaf Hyunjoo untuk mengatasi situasi ini, dan kami ingin memberitahunya untuk mengembalikan semuanya seperti semula dengan tangannya sendiri," kata anggota APRIL itu.

Previous Post Next Post

Contact Form