Pembantu Maya Cantik dari Samsung Viral di Media Sosial, Siapa Dia?


 Samsung menjadi viral di media sosial tetapi bukan kerana mereka baru sahaja melancarkan telefon baru. Penjual Korea Selatan ini sedang diperkatakan kerana maskot pembantu maya yang cantik bernama Sam.

Dunia media sosial pertama kali melihat bentuk Sam melalui tweet pengguna Twitter @louxtenyaiida. Foto yang dimuat naik oleh akaun itu menunjukkan watak wanita berambut pendek yang membawa telefon bimbit Samsung dan boleh dipakai.


Sejak @louxtenyaiida memuat naik gambar Sam di Twitter, netizen tertanya-tanya adakah pembantu maya ini nyata atau tidak. Samsung sendiri sudah mempunyai pembantu maya bernama Bixby yang malangnya tidak mempunyai bentuk tiga dimensi seperti Sam.





Ternyata Sam adalah watak yang diciptakan oleh syarikat reka bentuk bernama Lightfarm bekerjasama dengan syarikat pemasaran yang tergolong dalam kumpulan Samsung. Tetapi reka bentuk watak ini tidak pernah digunakan dalam kampanye iklan apa pun, seperti dikutip dari Polygon, Rabu (2/6/2021).


Kerana tidak pernah digunakan, foto Sam hanya disimpan di laman web Lightfarm sebelum halaman dihapus. Kini Sam 'hidup' dan popular di media sosial.


Tidak lama kemudian, sosok Sam menjadi viral di media sosial seperti Twitter dan TikTok. Banyak netizen memuat naik meme, karya seni, ke cosplay Sam di Twitter. Terdapat juga jenaka bahawa mereka akan beralih ke telefon Samsung setelah mengenali Sam.



Ini bukan kali pertama internet menjadi gila dengan watak fiksyen yang kelihatan menarik. Perkara yang sama berlaku ketika Resident Evil: Village mendedahkan sosok Lady Dimitrescu.


Tidak diketahui sama ada watak Sam diciptakan hanya untuk tujuan pemasaran atau sebenarnya dibuat untuk menggantikan pembantu maya Bixby pada telefon Samsung. Yang jelas sekarang ialah internet mempunyai idola baru bernama Sam.

Previous Post Next Post

Contact Form