Review Mi 11 Lite, Tipis dan Ringan


 Xiaomi melengkapkan siri unggulan Mi 11 dengan dua telefon baru, salah satunya adalah Mi 11 Lite, yang dari namanya - dan harganya - akan disalah anggap sebagai varian Mi 11 yang murah.

Tuduhan itu tidak salah sepenuhnya, harganya jauh lebih murah daripada Mi 11, begitu juga spesifikasi yang lebih rendah. Namun, perkataan 'Lite' di sini juga merujuk kepada perkara lain, iaitu badannya yang lebih ringan dan lebih nipis daripada abangnya.


Reka bentuk dan skrin

Walaupun harganya lebih murah, Mi 11 Lite jelas merupakan saudara Mi 11 kerana banyak persamaan antara keduanya. Sebut saja reka bentuk kamera belakang, lokasi lubang pukulan pada layar untuk kamera depan, serta lokasi logo Xiaomi di bahagian belakang badan.



Perbezaannya adalah bahawa Mi 11 Lite menggunakan sensor cap jari pada butang daya, sementara Mi 11 memiliki sensor cap jari di bawah layar. Jika anda perhatikan, bingkai bodinya juga terbuat dari plastik, yang walaupun terasa mewah, ia tetap berbeza dengan bingkai logam pada Mi 11.


Skrin Mi 11 berukuran 6,55 inci FHD +, tidak terlalu besar dibandingkan dengan kebanyakan telefon bimbit yang ada sekarang tetapi masih cukup besar untuk pelbagai tujuan, termasuk menonton video. Skrinnya juga dilindungi oleh Gorilla Glass 5.


Tetapi yang menarik, badan Mi 11 Lite terasa cukup lebar untuk telefon bimbit yang bersaiznya. Mungkin ini kerana skrinnya rata dan tidak melengkung, sementara telefon bimbit dengan skrin melengkung akan dapat memberikan layar yang lebih besar dengan badan yang lebih kecil.


Mengenai mana yang lebih selesa antara skrin rata atau melengkung, ini tentu saja bergantung pada pilihan pengguna. Tetapi apa yang jelas, walaupun badannya terasa agak lebar, Mi 11 Lite masih selesa dan senang digenggam kerana beratnya ringan, hanya 157 gram, dan diklaim sebagai yang paling ringan dan paling kurus di kelasnya.


Nah, jika reka bentuk bodinya serupa dengan Mi 11, spesifikasi Mi 11 Lite sebenarnya serupa dengan Redmi Note 10 Pro. Sekiranya prestasinya serupa dengan Redmi Note 10 Pro, maka Mi 11 Lite ini adalah telefon bimbit pantas untuk kegunaan seharian. Betulkah? Mari kita lihat di halaman seterusnya.


Persembahan

Otak yang digunakan dalam Mi 11 Lite adalah Snapdragon 732G, pastinya jauh dari Snapdragon 888 pada Mi 11 Lite. Adakah ia akan perlahan? Makan, jangan membuat kesilapan. Mi 11 Lite semasa ujian terasa sangat berkemampuan dalam penggunaan sehari-hari, kerana ia dibantu oleh gabungan RAM dan penyimpanan LPDDR4X dan UFS 2.2 yang cukup pantas.


Membuka pelbagai aplikasi, melakukan multi-tasking, mengakses media sosial, mendengar lagu dari Spotify dan Apple Music, menonton video di Netflix atau YouTube dapat dilakukan dengan lancar tanpa halangan.


Malah permainan seperti Call of Duty: Mobile dan Mobile Legends boleh dimakan dengan mudah pada tetapan tertinggi. Suhu badan tidak boleh dikatakan panas ketika 'diseksa' dengan bermain permainan atau menjalankan penanda aras. Masih di tahap yang hangat.


Bateri berkapasiti 4,250 mAh yang digunakan semasa ujian boleh bertahan dari pagi hingga malam jika telefon bimbit hanya digunakan untuk tujuan ringan seperti aplikasi berbual, media sosial, mendengar muzik, dan kadang-kadang menonton video.


Tetapi apabila ia sering digunakan untuk bermain permainan, mungkin pada waktu petang Mi 11 Lite perlu diisi semula. Jangan risau, pengecas 33W yang terdapat dalam pakej jualan dapat mengecas bateri sepenuhnya dalam masa 1 jam.


Skor penanda aras Mi 11 Lite mengingatkan kita pada Redmi Note 10 Pro, yang menggunakan kombinasi SoC, RAM dan cip penyimpanan yang sama. Kedua-dua telefon bimbit ini mempunyai beberapa spesifikasi yang serupa.


Oh ya, Mi 11 Lite yang dikeluarkan di pasaran  adalah varian 4G. Pada pendapat kami, ketiadaan 4G tidak perlu disebut sebagai kelemahan. Kerana tanpa penyambungan 5G, Xiaomi dapat mengurangkan harga produk ini.


Melihat pengedaran rangkaian 5G di pasaran yang masih sangat terhad, serta ketersediaan frekuensi yang terhad, nampaknya sambungan 5G masih memerlukan masa yang agak lama untuk berkembang. Mungkin apabila sambungan 5G telah berkembang,


Pembentangan

Otak yang digunakan dalam Mi 11 Lite adalah Snapdragon 732G, pastinya jauh dari Snapdragon 888 pada Mi 11 Lite. Adakah ia akan menjadi perlahan? Makan, jangan buat kesilapan. Mi 11 Lite semasa ujian terasa sangat berkemampuan dalam penggunaan sehari-hari, kerana ia dibantu oleh kombinasi RAM dan penyimpanan LPDDR4X dan UFS 2.2 yang cukup baik.


Membuka pelbagai aplikasi, melakukan multi-tasking, mengakses media sosial, mendengar lagu dari Spotify dan Apple Music, menonton video di Netflix atau YouTube dapat dilakukan dengan lancar tanpa halangan.


Malah permainan seperti Call of Duty: Mobile dan Mobile Legends boleh dimakan dengan mudah pada keadaan tertinggi. Suhu badan tidak boleh dikatakan panas ketika 'diseksa' dengan bermain permainan atau berlari penanda tahap. Masih dalam tahap hangat.


Bateri berkapasiti 4,250 mAh yang digunakan semasa ujian boleh berlangsung dari pagi hingga malam jika telefon pintar hanya digunakan untuk tujuan ringan seperti aplikasi sembang, media sosial, mendengar muzik, dan kadang-kadang menonton video.


Tetapi jika ia sering digunakan untuk bermain permainan, mungkin pada waktu malam Mi 11 Lite perlu diisi semula. Jangan risau, pengecas 33W yang terdapat dalam pakej jualan dapat mengecas bateri sepenuhnya dalam 1 jam.


Skor penanda tahap Mi 11 Lite mengingatkan Redmi Note 10 Pro, yang menggunakan kombinasi SoC, RAM dan cip penyimpanan yang sama. Kedua-dua telefon pintar ini mempunyai beberapa spesifikasi yang serupa.


Oh ya, Mi 11 Lite yang dikeluarkan di pasaran  adalah varian 4G. Pada pendapat kami, ketiadaan 4G tidak boleh disebut kelemahan. Kerana tanpa penyambungan 5G, Xiaomi dapat mengurangkan harga produk ini.


Melihat penyebaran rangkaian 5G di pasaranyang masih sangat terhad, serta ketersediaan frekuensi terhad, nampaknya sambungan 5G di masih memerlukan waktu yang lama untuk dikembangkan. Mungkin apabila sambungan 5G telah berkembang,


Kesimpulannya


Dengan harga dan spesifikasi Mi 11 Lite seperti ini, pesaing terdekat tentunya adalah Redmi Note 10 Pro. Spesifikasi dan harganya sama, tetapi dengan beberapa perbezaan yang ketara.


Sebagai contoh, Redmi Note 10 Pro mempunyai skrin dan bateri yang lebih besar, kadar penyegaran yang lebih tinggi, tetapi dengan badan yang lebih tebal dan lebih berat. Sementara Mi 11 Lite kelihatan langsing dan (agak) kecil. Calon pengguna tidak perlu bingung memilih antara keduanya.


Mahukan telefon bimbit yang nipis, ringan, selesa dipegang atau poket, Mi 11 Lite semestinya menjadi pilihan yang mudah. Lebih-lebih lagi, harganya agak ramping dibandingkan dengan penampilan mewahnya.

Previous Post Next Post

Contact Form