Tidak pernah diberi ruang menunggu yang sesuai, berikut adalah deretan kisah pahit BTS di sebalik kejayaan mereka

 


Bagi peminat Kpop, anda mesti biasa dengan boyband Bangtan Boys atau lebih dikenali sebagai BTS. 7 lelaki dari Korea Selatan ini berjaya menguasai carta Billboard Hot 100 untuk single yang bertajuk "Dynamite" dan "Butter".

Pencapaian ini sangat membanggakan, kerana mereka adalah artis Asia pertama yang mencapai nombor 1 di carta Billboard.


Walau bagaimanapun, semua kejayaan tidak cepat dan mudah. BTS juga mengalami masa-masa yang menyakitkan dan getir, terutama pada awal debut mereka pada tahun 2013. Berikut adalah 4 fakta mengenai masa lalu mereka yang menyedihkan.


BTS dilindungi oleh Big Hit Entertainment, sebuah agensi kecil yang pada masa itu tidak dapat menyewa bangunan yang bagus dan hanya mempunyai sedikit pekerja. Oleh itu, mereka hanya menyewa bangunan dua tingkat yang hampir runtuh. Anggota BTS juga harus berkongsi tempat di asrama kecil dan sempit.


Anggota BTS tidak pernah diberi ruang menunggu yang sesuai ketika mereka akan melakukan promosi untuk lagu terbaru mereka. Mereka juga melakukan senaman, menukar pakaian dan berpakaian di hadapan tandas. Namun, ini tidak menghalang mereka untuk terus mencuba dan bekerja keras.


Selain dipandang rendah, BTS juga dituduh melakukan penipuan. Sebilangan lagu mereka dikatakan telah memalsukan artis lain. Kerana penipuan ini, peminat mereka yang dipanggil Army membuat beberapa pertahanan.


Tetapi lama-kelamaan, ahli BTS membuktikan bahawa karya mereka tidak diciplak, mereka mendapat idea dari buku, temu ramah dan peminat.


BigHit dianggap tidak dapat meningkatkan artis mereka, jadi ada beberapa artis yang memilih untuk meninggalkan BigHit. Begitu juga dengan BTS, pada tahun-tahun awal debut mereka, mereka ingin bubar kerana mereka belum menemui jalan menuju kejayaan.


Tetapi berkat kegigihan, kesungguhan dan kerja keras mereka, mereka akhirnya dapat menjadi terkenal sebagai boy band terbesar dan mempunyai peminat besar di seluruh dunia.


Dari BTS kita dapat mengetahui bahawa kejayaan tidak dicapai dengan serta-merta, memerlukan usaha, kerja keras, perjuangan dan konsistensi. Walaupun mereka telah menjadi boyband paling digemari di dunia, anggota BTS tetap rendah diri dan turun ke bumi. Tidak hairanlah fandom Army semakin hari semakin besar.

Previous Post Next Post

Contact Form