Satu siri kelebihan Mediatek Helio G95, otak Redmi Note 10S


 Tidak seperti dua beradik yang dibebaskan sebelumnya, Redmi Note 10S menggunakan otak yang dibuat oleh Mediatek, iaitu Helio G95. Apa kelebihan sistem ini pada cip (SoC)?

Mediatek meletakkan Helio G95 sebagai SoC untuk telefon 4G dengan keupayaan permainan yang hebat. Pada Redmi Note 10S, G95 dipasangkan dengan RAM 6GB atau 8GB, serta storan 64GB dan 128GB dengan jenis cip UFS 2.2, dan mempunyai slot microSD dengan kapasiti maksimum 512GB.


Terdapat juga beberapa ciri yang diperjuangkan oleh Mediatek dari SoC ini. Ada apa-apa?



Memaksimumkan keupayaan permainan melalui dua teras ARM Cortex-A76 'cepat' dengan kelajuan maksimum 2GHz, digabungkan dengan enam teras penjimatan kuasa Cortex-A55 supaya bateri dapat bertahan lebih lama untuk kerja ringan.


Prestasi permainannya dikuasakan oleh GPU Mali-G76 MC4 yang mempunyai kelajuan jam 900MHz, naik dari 800MHz yang digunakan oleh pendahulunya. Prestasi GPU meningkat 8% berbanding G90T, dan skor CPUnya meningkat 5%.


Selain dari sisi perkakasan, G95 juga dilengkapi dengan HyperEngine untuk mengoptimumkan permainan yang dimainkan, baik prestasi pemproses dan pengurusan sumber. Juga disokong ialah prestasi penyimpanan UFS dan cip memori LPDDR4X 2133MHz.


Untuk penggunaan video streaming dan telekonferensi, Mediatek menggunakan unit pemprosesan AI. Fungsinya adalah untuk menjimatkan tenaga, iaitu untuk streaming video dengan resolusi 360p tetapi ditampilkan dengan resolusi 720p dengan perbezaan kualiti yang tidak dapat dilihat.


Terdapat juga MiraVision yang secara automatik dapat menyesuaikan penampilan video yang ditonton, yang juga mendukung HDR10 dan HDR10 +. Redmi Note 10S menggunakan skrin Super AMOLED dengan ukuran 6.43 inci dan resolusi FHD +. Kadar penyegaran adalah 60Hz dan kadar pengambilan sentuhan 120Hz, dan ia mempunyai tahap kecerahan 1100 nits dan dilapisi dengan Gorilla Glass 3.


Mengenai kamera, ada sokongan kamera AI hingga resolusi 64MP. G95 juga dapat dipasangkan dengan beberapa kamera, dengan pelbagai lensa dan sensor, dengan resolusi tertinggi 64MP. Rakaman video boleh dilakukan dengan format HEVC hingga 240fps.


Pada Redmi Note 10S, terdapat 4 kamera, kamera utama 64MP, kamera ultrawide 8MP, kamera makro dan sensor kedalaman 2MP. Sementara itu, kamera depan adalah 13MP.

Previous Post Next Post

Contact Form