Berhati-hati! Aplikasi Meter Ketepuan Oksigen Dapat Mencuri Data Peribadi pada HP


 Mesej viral yang diedarkan di WhatsApp berisi cadangan untuk memasang aplikasi untuk mengukur ketepuan oksigen dalam darah untuk menggantikan oksimeter yang jarang berlaku. Berhati-hati! Aplikasi pengukuran ketepuan oksigen dapat mencuri data peribadi di telefon bimbit.

Polis Tamil Nadu, India mengeluarkan peringatan kepada warga negara bahawa aplikasi pemeteran ketepuan oksigen palsu dapat mencuri data peribadi atau biometrik dari telefon bimbit mereka.


Setelah pengguna memuat turun aplikasi palsu yang mendakwa dapat menguji tahap oksigen darah menggunakan sensor cap jari, aplikasi tersebut meminta izin untuk mengakses pelbagai ciri telefon. Aplikasi seperti itu dapat mengimbas foto dan menyalahgunakan data untuk aktiviti penipuan.



Bukan hanya itu, aplikasi ini juga dapat membaca pesan masuk, pesan peringatan bank, OTP, dan mencuri data sulit pengguna lain.


Polis Tamil Nadu mengesahkan bahawa sensor ketepuan oksigen darah (SpO2) diperlukan untuk mengukur tahap oksigen darah dengan tepat. Tetapi kemampuan ini tidak ada di semua telefon pintar, seperti yang dilaporkan oleh halaman The Hindu Business Line.


Untuk merakam bacaan SpO2, telefon bimbit mesti memasang perkakasan khas dalam bentuk sensor. Oleh itu, jika anda memuat turun aplikasi secara percuma, ia tidak dapat membantu pengguna memantau tahap oksigen darah.


Pada masa ini tidak semua telefon Android dilengkapi dengan sensor seperti itu, salah satunya memiliki Samsung Galaxy Note 9. Beberapa pemerhati menasihatkan agar tidak bergantung pada aplikasi untuk memantau tahap oksigen darah.


Sekiranya anda tidak mempunyai oksimeter, anda boleh bergantung pada gelang atau jam tangan pintar yang kini dilengkapi dengan sensor Sp02. Keupayaan alat ini untuk memantau tahap oksigen dalam darah dianggap tepat.

Previous Post Next Post

Contact Form