Berhati-hati! Menonton Black Widow Dengan Cuai Dapat Kehilangan Diri Anda

 


Filem Black Widow menarik perhatian peminat filem dan mahu menontonnya. Ketika keadaan masih menjadi wabah,, tidak sedikit yang mencari jalan pintas, iaitu mengakses filem di laman web haram.

Syarikat keselamatan internet Kaspersky memberi amaran bahawa penayangan filem terbaru seperti Black Widow mengundang bukan sahaja peminat, tetapi juga penipu dan penipu.


Pakar keselamatan Kaspersky Anton V Ivanov mengatakan bahawa pelepasan filem besar selalu menjadi sumber hiburan, tetapi juga menjadi tarikan bagi penjenayah siber untuk menyebarkan ancaman, halaman phishing dan e-mel spam.


"Pada masa ini, kami telah melihat kegiatan penipuan intensif mengenai filem popular Black Widow, yang rilisnya telah ditunggu-tunggu oleh peminat di seluruh dunia," kata Ivanov dalam siaran pers Kaspersky.


Pakar Kaspersky menekankan lonjakan percubaan jangkitan di tengah pembebasan Black Widow yang diumumkan, iaitu 1 Mei 2020, serta 7 Mei dan 9 Julai 2021. Menjelang tayangan perdana filem.


Akibatnya, Kaspersky melihat sejumlah besar cubaan serangan untuk menjangkiti pengguna, 12% sebelum tarikh pelepasan awal pada tahun 2020, 13% pada bulan April 2021, dan 9% pada bulan Jun 2021.


Juga didapati bahawa terdapat laman web pancingan data yang dapat membuat pengguna kalah. Pada mulanya, mangsa akan menikmati filem Black Widow selama beberapa minit, selepas itu mereka akan diminta untuk mendaftar untuk terus menonton.


Semasa pendaftaran, mangsa mesti mengesahkan lokasi tempat kediaman, memasukkan butiran kad bank, yang kemudian akan mula menguras baki wang simpanan mangsa dan filem akan berhenti di situ.


"Serangan ini dapat dicegah dan pengguna harus mengetahui laman web yang mereka kunjungi," kata Ivanov.


Untuk mengelakkan mangsa dan penipuan berbahaya, Kaspersky mempunyai petua berikut:


Periksa kesahihan laman web sebelum memasukkan data peribadi dan hanya menggunakan laman web rasmi dan dipercayai untuk menonton filem. Periksa semula format URL dan ejaan nama syarikat

Perhatikan sambungan fail yang anda muat turun. Fail video tidak akan mempunyai sambungan .exe atau .msi

Gunakan penyelesaian keselamatan, seperti Kaspersky Security Cloud untuk mengenal pasti lampiran berbahaya dan menyekat laman web pancingan data

Elakkan pautan yang menjanjikan pratonton kandungan. Sekiranya anda mempunyai keraguan mengenai keaslian kandungan, sila hubungi vendor penyedia hiburan anda

Previous Post Next Post

Contact Form