InstaForex

Lihat Bumi dari Angkasa, Richard Branson: Pengalaman Ajaib!

 


Richard Branson tidak dapat menahan rasa gembira ketika dia menceritakan pengalamannya di angkasa dan melihat Bumi dari atas. Lelaki Britain ini, pengasas Virgin Galactic, menembak dengan USS Unity ke ketinggian sub-orbit 88 kilometer.

"Ini ajaib. Saya merasa seperti masih ada di angkasa. Selamat datang di awal era ruang baru," kata Branson kepada media sejurus mendarat di Spaceport America, New Mexico.


Era baru yang dimaksudkannya adalah pelancongan angkasa bagi orang biasa. Virgin Galactic bersedia membawa mereka yang sudah membayar tiket untuk mengalami perkara yang sama seperti Branson.



Melihat Bumi dari angkasa menurut Branson sangat luar biasa. "Saya rasa seperti kebanyakan kanak-kanak, saya mengimpikan masa ini sejak saya kecil dan jujur, tidak ada yang dapat bersiap sedia untuk melihat pemandangan Bumi dari angkasa. Kami mempunyai Bumi yang menakjubkan. Rasanya tidak nyata," katanya


"Saya dulu kanak-kanak dengan impian untuk melihat bintang-bintang dan sekarang saya menjadi dewasa di pesawat melihat Bumi yang indah kita. Sekiranya kita dapat melakukan ini, bayangkan apa yang boleh anda lakukan," tambah Richard Branson seperti dikutip dari Space .com, Isnin (12/7/2021).


Tiga pekerja Virgin Galactic menemani Richard Branson, mereka adalah Ketua Pengajar Angkasawan Beth Moses, Jurutera Operasi Utama Colin Bennett, dan Naib Presiden Hal Ehwal Kerajaan dan Operasi Penyelidikan Sirisha Bandla.


Mereka tidak dapat menyembunyikan kegembiraan mereka. "Ibu bapa saya mendengar ketika saya masih kecil saya ingin pergi ke angkasa," kata Brenda, yang dipeluk oleh ayahnya beberapa saat setelah mendarat dengan selamat.


Kejayaan ini merupakan kemuncak usaha 17 tahun Virgin Galactic untuk mengembangkan kapal angkasa komersial untuk perjalanan. Richard Branson jelas gembira dapat mengatasi pesaing seperti lelaki terkaya di dunia Jeff Bezos dengan Blue Origin.

Previous Post Next Post