Netizens Terkejut Bukayo Saka Menjadi Pelaksana Penalti Kelima England

 


Kekalahan memberangsangkan England kepada Itali pada final Euro 2020 malam tadi masih hangat diperkatakan oleh netizen. Salah satunya adalah keputusan untuk membiarkan Bukayo Saka menjatuhkan hukuman kelima untuk England yang menentukan.

England masih mempunyai harapan sekiranya hanya Saka berjaya menjaringkan gol. Tetapi dia gagal melakukannya. Sebilangan netizen berpendapat bahawa Saka masih terlalu muda untuk menanggung beban yang begitu berat, walaupun penampilannya di Euro 2020 memang mengagumkan.


"Ini benar-benar tidak adil bagi Bukayo Saka. Saya menghormatinya, dia ingin mengambil penalti. Tetapi pemain pada usia itu mengambil penalti dengan semua tekanan ini? Ayo," tulis seorang netizen.


"Saya tidak menyalahkan Bukayo Saka kerana mengambil penalti terakhir, tetapi mengapa pemain berusia 19 tahun itu mengambil tembakan itu?" panggil yang lain.


"Pasukan yang melantik Bukayo Saka untuk mengambil penalti paling penting tidak bersedia memenangi kejohanan besar," kata seorang pengkritik lain. "Mengapa Saka mengambil penalti, di mana pemain berpengalaman lain?"


Dilaporkan bahawa pemain senior enggan mengambil penalti itu sehingga Saka melangkah ke depan. Sebelumnya, Marcus Rashford dan Jadon Sancho juga gagal, mengakibatkan kekalahan England kepada Itali.






Gareth Southgate sendiri menyatakan bahawa kegagalan Saka adalah kesalahannya dan bahawa Saka telah bermain dengan cemerlang sepanjang kejohanan. Keberanian Saka dalam menjatuhkan hukuman itu juga dipuji secara meluas, di luar perkauman yang ditujukan kepadanya di media sosial.


"Bukayo Saka pada usia 19 tahun, melakukan sepakan penalti terpenting dalam sejarah bola sepak Inggeris. Dia sangat berani. Lindungi masa depan anak ini," kata seorang netizen di Twitter.


"Bukayo Saka masih berusia 19 tahun. Southgate memberikan tekanan yang besar di pundaknya dalam kejohanan di mana dia bermain begitu baik. Dia layak mendapat penghargaan," tulis seorang netizen yang berharap Saka tidak terlalu sedih.

Previous Post Next Post

Contact Form