FB, Twitter, Google, TikTok Janji untuk Meningkatkan Keselamatan untuk Pengguna Wanita


 Pada Forum Penjanaan Persamaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Paris, Perancis (1/7) syarikat media sosial seperti Twitter, Google, Facebook dan TikTok telah berkomitmen untuk menangani penyalahgunaan seperti keganasan dan gangguan dalam talian.

Di samping itu, mereka juga berjanji untuk meningkatkan keselamatan pengguna wanita di setiap platform mereka.


Komitmen ini muncul setelah berunding dengan World Wide Web Foundation (WWWF) selama setahun terakhir. Ini bertujuan untuk memantau keganasan dan gangguan berdasarkan gender secara dalam talian.


WWF mengatakan bahawa perundingan itu menunjukkan bahawa wanita mahukan lebih banyak kawalan terhadap siapa yang dapat membalas atau memberi komen pada siaran di media sosial mereka. Di samping itu, wanita ingin mempunyai lebih banyak pilihan mengenai apa yang mereka lihat di platform.


Syarikat telah berjanji untuk membina cara yang lebih baik bagi wanita untuk menguruskan keselamatan mereka dalam talian dengan menawarkan pengaturan yang lebih terperinci..


Tetapan ini termasuk bermula dari siapa yang dapat melihat, berkongsi, atau memberi komen pada siaran. Tetapan perlindungan untuk pengguna wanita juga akan disajikan dalam bahasa yang lebih mudah, lebih mudah diakses, dengan navigasi yang lebih mudah.


Di samping itu, syarikat media sosial juga akan memberikan akses kepada alat keselamatan untuk mengurangkan jumlah siaran yang dapat mereka lihat berkaitan dengan gangguan.


Bahagian yang berkaitan ini telah mendapat kritikan kerana walaupun membatasi jumlah catatan yang berkaitan dengan keganasan tidak bermaksud gangguan itu akan hilang di media sosial, jadi untuk mengatasinya, pengguna masih diminta untuk melaporkan catatan atau muat naik yang berkaitan dengan gangguan.


Syarikat media sosial juga akan melakukan penambahbaikan terhadap sistem pelaporan mereka. Dengan memberikan kemampuan untuk melacak dan mengurus laporan pengguna, ini menciptakan cara tambahan bagi wanita untuk mendapatkan bantuan jika mereka melaporkan gangguan.


Langkah untuk melindungi pengguna wanita dari keganasan dalam talian juga dianggap baik. Walau bagaimanapun, WWF tidak memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai bagaimana setiap platform merancang untuk melindungi pengguna wanita mereka.


Vijaya Gadde, ketua undang-undang, dasar awam, dan kepercayaan & keselamatan di Twitter mengatakan dalam pernyataan melalui e-mel bahawa menjaga setiap orang yang menggunakan Twitter selamat dan bebas dari penyalahgunaan adalah keutamaannya.


"Walaupun kami telah membuat kemajuan baru-baru ini dalam memberi orang kawalan yang lebih besar dalam mengatur keselamatan mereka, kami tahu masih banyak yang harus dilakukan," tulis Gadde dalam e-mel.


Dia juga dengan tegas mengatakan bahawa tingkah laku kasar tidak ada tempat di Twitter kerana boleh merosakkan kesihatan sembang di Twitter.


Sementara itu, ketua keselamatan global Facebook, Antigone Davis, mengatakan dalam e-mel syarikatnya berharap dapat bekerjasama dengan syarikat teknologi lain untuk menjadikan internet lebih selamat bagi wanita.


"Untuk memastikan wanita selamat dari gangguan, eksploitasi dalam talian dan luar talian. Kami kerap mengemas kini dasar, alat dan teknologi dengan berunding dengan pakar di seluruh dunia termasuk 200 organisasi keselamatan wanita," katanya.


Pengarah Dasar AS TikTok Tara Wadhwa dalam catatan blognya mengatakan dalam catatan blog bahawa dalam beberapa bulan akan datang TikTok akan mulai mengembangkan dan menguji sejumlah perubahan produk di platformnya dan mengutamakan keselamatan pengguna wanita.


"Kami mahu TikTok menjadi tempat yang lebih selamat untuk wanita," katanya.


Tidak ada tindak balas dari Google sendiri mengenai maklumat ini

Previous Post Next Post

Contact Form