InstaForex

LG Tunda Rencana Menjual iPhone di Kedai, Mengapa?


 Beberapa waktu yang lalu, terungkap rancangan LG untuk menjual iPhone di kedai runcitnya setelah mereka meninggalkan perniagaan telefon bimbit. Sekarang rancangan itu harus ditangguhkan setelah tunjuk perasaan.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, LG merancang untuk menjual beberapa produk Apple seperti iPhone, iPad dan Apple Watch di kedainya. LG kini mempunyai lebih dari 400 Kedai Terbaik di Korea Selatan yang akan mempunyai banyak ruang kosong setelah mereka berhenti menjual telefon.


Protes ini datang dari perniagaan kecil dan sederhana yang juga menjual telefon bimbit. Pemerintah Korea Selatan memang memiliki kebijakan yang melarang syarikat besar seperti LG dan Samsung menjual produk bersaing di tokonya untuk melindungi peruncit kecil.



Sekiranya LG mematuhi rancangan menjual iPhone di tokonya, peruncit kecil khawatir bahawa kedai besar ini akan menarik semua pembeli berpotensi, walaupun banyak perniagaan kecil sudah rentan di tengah wabah itu.


Sebelum menerima tunjuk perasaan dari perniagaan kecil dan sederhana, LG juga mendapat bantahan serupa dari Samsung yang tidak menerimanya kerana keputusan ini akan menguntungkan pesaingnya dan mengancam pangsa pasar mereka di negara mereka sendiri, seperti dikutip dari GSM Arena, Ahad (11/7 / 2021).


LG juga mempunyai kebimbangan sendiri. Sekiranya LG benar-benar menjual produk Apple, maka mereka akan kekurangan tenaga dan saluran pengedaran yang seharusnya diperuntukkan untuk produk LG.






Di samping itu, terdapat juga kebimbangan bahawa penjualan telefon bimbit akan mempengaruhi penjualan peranti elektronik isi rumah, terutama peralatan rumah pintar. Sehingga kerugian penjualan telefon bimbit dikhuatiri akan mempengaruhi perniagaan lain.


Pertikaian antara Apple dan LG juga disebut sebagai faktor lain. LG didakwa ingin menjual peranti Apple di semua kedai Kedai Terbaik, tetapi Apple hanya ingin menjual produknya di sekitar 200 kedai kerana beberapa lokasi kedai tidak sesuai.


LG juga dilaporkan menghentikan program latihan pekerja yang disediakan untuk menjual produk Apple. LG mengatakan penangguhan rancangan ini hanya sementara, tidak diketahui apakah ia akan disambung semula setelah wabak itu berakhir.

Previous Post Next Post