VSS Unity, Pesawat Canggih yang Membawa Richard Branson ke Angkasa

 


Richard Branson akan terbang ke angkasa dengan kapal VSS Unity Virgin Galactic. Begitulah kecanggihan kapal angkasa.


VSS Unity adalah nama yang digunakan oleh SpaceShipTwo generasi kedua. Generasi sebelumnya memanggil VSS Enterprise yang terhempas di udara semasa penerbangan ujian pada tahun 2014. 

Ini adalah bahagian dalam kabin VSS Unity yang akan dihuni oleh penumpang Virgin Galactic. Branson dan kru yang lain akan duduk di salah satu kerusi ini. 


VSS Unity boleh memuatkan sehingga lapan orang (dua juruterbang dan enam penumpang). Penumpang dapat menikmati pemandangan luar angkasa dan kelengkungan Bumi melalui tingkap yang disediakan. 


Branson dan anak buahnya akan terbang dari Spaceport America di New Mexico, Amerika Syarikat pada 11 Julai jam 9 pagi waktu tempatan. Foto: Galactic Virgin


Penerbangan dianggarkan berlangsung 90 minit dari lepas landas hingga mendarat dan keseluruhan proses akan disiarkan melalui siaran langsung. 


Branson (tiga dari kanan) bersama kru dan juruterbang VSS Unity. Mereka (dari kiri): juruterbang Dave Mackay, Ketua Jurutera Operasi Coplin Bennet, Ketua Pengajar Angkasawan Beth Moses, Naib Presiden Hal Ehwal Kerajaan dan Operasi Penyelidikan Sirisha Bandla, dan juruterbang Michael Masucci. 


Ketua Pengajar Angkasawan Beth Moses semasa penerbangan uji coba VSS Unity pada tahun 2019. Ini adalah kali pertama VSS Unity membawa penumpang dalam penerbangannya.


Sebelum sampai ke angkasa lepas, VSS Unity akan dibawa ke udara oleh kapal induk VMS Eve. Setelah mencapai ketinggian 50,000 kaki, VMS Eve akan melepaskan VSS Unity. 


Setelah berpisah dari VMS Eve, VSS Unity akan menghidupkan enjin roketnya dan terbang dengan kelajuan 4.000 km / jam.


Dalam 90 saat, VSS Unity berjaya mencapai ketinggian 80 km. NASA dan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan mengelaskan ketinggian ini sebagai angkasa lepas.



Di sini, penumpang dapat merasakan sensasi terapung selama empat minit dan menikmati pemandangan Bumi di bawah melalui tingkap yang ada. Setelah puas mengambang di angkasa, semua penumpang mesti kembali ke tempat duduk mereka dan bersiap untuk kembali ke Bumi.  Virgin


Untuk memulakan proses pendaratan, juruterbang VSS Unity akan mengaktifkan mekanisme 'feathering' yang akan mengubah kedudukan kedua ekor pesawat menjadi tegak. 


Selepas masuk semula, VSS Unity akan terbang dan mendarat di kemudahan Virgin Galactic. Anda dapat membeli pengalaman terbang ke angkasa ini dengan harga USD 250,000 . 

Previous Post Next Post