Monitor Permainan Samsung Odyssey Neo G9

 


Setelah melepaskan Odyssey G9 tahun lalu, Samsung kini telah melepaskan penggantinya yang bernama Odyssey Neo G9 dengan harga USD 2,500 .

Odyssey Neo G9 adalah monitor 49 inci dan melengkung seperti pendahulunya. Walau bagaimanapun, harganya jauh lebih mahal, iaitu USD 1,000 lebih mahal daripada Odyssey G9. Apa yang membuatnya mahal?


Panel Neo G9 menggunakan lampu LED Mini, dengan tahap kecerahan maksimum yang sangat tinggi, mencapai 2,000 nits! Kemudian terdapat juga pencahayaan tempatan yang lengkap dengan 2,048 zon yang menghasilkan warna hitam lebih dalam dan mod HDR yang lebih menakjubkan.



Panel yang digunakan dalam Neo G9 adalah jenis Quantum Matrix dengan sokongan Quantum HDR. Jenis panel dan teknologi ini biasa digunakan oleh Samsung di TV mewahnya. Sememangnya, memandangkan harga Neo G9 yang cukup mahal.


Teknologi Mini LED ini disebut oleh Samsung sebagai Quantum Mini LED, yang menggunakan LED berukuran 1/40 dari LED ukuran standard. Samsung mendakwa teknologi ini dapat menghasilkan resolusi yang lebih baik, dan perbezaan yang jelas antara cahaya dan gelap, melalui tahap gelap mencapai 0,0004 nits.


Samsung Odyssey Neo G9Samsung Odyssey Neo G9 Foto: Dok. Samsung

Penggunaan LED mini ini membolehkan layar mempunyai tahap kontras yang hampir dengan panel OLED, tetapi tanpa risiko terbakar dalam panel OLED.






Layar yang mempunyai kelengkungan 1000R mempunyai masa respons 1ms dengan resolusi skrin 5,210 x 1,440 piksel dan nisbah layar 32: 9. Monitor ini dengan kadar penyegaran 240 juga menyokong kadar penyegaran berubah-ubah melalui AMD FreeSync Premium Pro dan Nvidia G-Sync melalui port DisplayPort 1.4 dan HDMI 2.1.


Neo G9 dapat dipesan pada 29 Julai 2021 dan penghantaran produk dijangka berlaku pada bulan Ogos 2021.

Previous Post Next Post

Contact Form