InstaForex

Super Mario 64 Dijual dengan harga USD 1.5 juta, Menjadi Permainan Paling Mahal di Dunia!

 


Kartrij Super Mario 64 untuk Nintendo 64 baru sahaja memecahkan rekod setelah dijual dengan harga USD 1.5 juta  pada lelong. Dengan harga ini, Super Mario 64 secara rasmi adalah permainan termahal di dunia.

Jualan ini mengalahkan rekod terdahulu dari permainan Legend of Zelda yang sangat jarang dijual dan dijual dengan harga USD 870,000 dalam lelongan yang berakhir pada 9 Julai 2021


Permainan Super Mario 64 akan dilelong di Heritage Auctions dari 9 hingga 11 Julai. Bahkan sebelum dilelong, permainan ini sudah mendapat perhatian kerana harganya ditetapkan mulai dari USD 100,000.



Permainan ini dapat dijual dengan harga yang luar biasa bukan hanya karena statusnya yang legendaris, tetapi kerana masih dalam keadaan tertutup dan terlihat seperti baru.


"Kepentingan budaya permainan ini dan pengaruhnya terhadap sejarah permainan video sangat penting, dan keadaan salinannya sangat luar biasa sehingga kita benar-benar kagum," tulis Heritage Auctions dalam keterangan di laman webnya. / 2021) .


Keadaan permainan Super Mario 64 diukur berdasarkan penilaian dari Wata. Permainan ini diberi nilai 9.8 A ++ yang bermaksud seperti dalam keadaan baru.


Super Mario 64 sendiri dilancarkan sebagai salah satu permainan pertama untuk konsol Nintendo 64. Permainan ini dianggap revolusioner kerana membawa Mario dan rakan-rakannya dari dunia 2D ke dunia 3D.


Beberapa produk Nintendo yang jarang dilelong dalam beberapa tahun kebelakangan ini memang dijual dengan harga yang luar biasa. Seperti salinan permainan Super Mario Bros. yang dijual dengan harga USD 660,000 pada April 2021, dan prototaip Nintendo PlayStation console yang dijual dengan harga USD 360,000.

Previous Post Next Post