Rashford, Sancho dan Saka menjadi mangsa perkauman setelah Gagal Penalti


 England terpaksa mengalami kekalahan pahit setelah kalah dari Itali pada final Euro 2020 menerusi sepakan penalti di stadium Wembley. Sayangnya kekalahan England juga dicemari dengan komen menghina dan perkauman terhadap pemain kulit hitam yang gagal melakukan penalti.

Selepas seri 1-1, sepakan penalti diadakan. Marcus Rashford, Jadon Sancho dan Bukayo Saka, semua pemain hitam, gagal menjaringkan gol ketika Itali menang 3-2.


Tidak lama kemudian, ketiga-tiga pemain itu dihujani dengan penghinaan di media sosial, dari Twitter hingga Instagram. Kata-kata kasar dilancarkan, ada yang meminta mereka meninggalkan UK, untuk emoji yang tidak sesuai.



Sayang sekali, polis Britain sedang menyiasat kes ini dan tidak akan bertolak ansur. Persatuan bola sepak Inggeris, Persatuan Bola Sepak, juga mengecam tindakan berlebihan penyokong Inggeris.


"Sudah jelas bahawa sesiapa yang berada di belakang sikap menjijikkan ini tidak akan diterima sebagai penyokong pasukan ini," kata FA.


"Kami akan melakukan semua yang kami mampu untuk menyokong pemain yang terjejas dan mendorong hukuman yang paling sekuat mungkin terhadap siapa sahaja yang bertanggungjawab," tambah mereka.


Di sisi lain, FA juga meminta syarikat media sosial untuk lebih tegas dalam menangani perusuh di platform masing-masing. Lebih-lebih lagi, kes perkauman seperti ini pernah berlaku sebelum ini di kalangan pemain Inggeris.


"Syarikat media sosial perlu berbuat lebih banyak dan bertindak untuk melarang penghujat dari platform mereka, mengumpulkan bukti undang-undang dan menyokong platform mereka untuk bebas dari perkara semacam ini," kata FA.

Previous Post Next Post

Contact Form