Review Tecno Spark 7 Pro, HP yang Hebat untuk Permainan

 


Tecno Mobile telah melancarkan telefon bimbit terbarunya di pasaran. Adakah Tecno Spark 7 Pro, telefon bimbit ini dijual dengan harga yang menjimatkan dengan menawarkan beberapa ciri menarik.

Sebelum meneruskan, menyebutkan Tecno Mobile mungkin terdengar asing di telinga anda. Namanya tidak semarak seperti vendor HP Cina lain di pasaran. Tetapi syarikat yang ditubuhkan pada tahun 2006 adalah salah satu penguasa pasaran telefon bimbit di Afrika, selain itu mereka adalah penaja Manchester City.


Kembali ke Tecno Spark 7 Pro, telefon bimbit ini dilengkapi dengan layar dengan kadar penyegaran 90Hz, kamera tiga, dan kapasiti bateri yang besar. Tetapi bagaimana dengan kebolehannya? Kami telah mencubanya dan inilah ulasan Tecno Spark 7 Pro.



Reka bentuk

Reka bentuk yang dibawa oleh Tecno Spark 7 Pro ditujukan untuk anak-anak generasi Z dan mereka yang masih muda dengan reka bentuk yang elegan. Tecno Spark 7 Pro juga memiliki tiga varian warna, yaitu Alps Blue, Magnetic Black, dan Spruce Green, dan unit yang kami terima adalah Magnetic Black.



Bahagian belakang telefon ini menggunakan bahan polikarbonat dan juga diberi tekstur agar tidak licin ketika kita menggunakan telefon ini, di bahagian belakang juga terdapat pengimbas cap jari dan Kamera Triple AI yang disusun secara menegak dan ada tulisan SPARK.


Di sebelah kanan terdapat butang power dan volume atas dan bawah. Di sebelah kiri terdapat slot Ku SIM yang menyokong dual nano SIM dan microSD. Jadi, dua SIM anda masih boleh masuk tanpa perlu bergantian dengan Micro SD.


Di bahagian atas Tecno Spark 7 pro tidak ada yang bersih, tetapi di bagian bawahnya diisi dengan mikrofon, bicu audio 3,5 m, pembesar suara, dan port USB yang masih USB mikro tanpa menggunakan port USB Type-C.


Tecno Spark 7 Pro mempunyai dimensi 164.9 x 76.2 x 8.8 mm dan berat 193 gram, Tecno Spark 7 Pro juga menyediakan casing Clear tambahan dengan logo Manchester City yang dilekatkan untuk melindungi telefon anda.


Layar Tecno Spark 7 Pro menggunakan panel IPS dengan ukuran 6,6 ", HD + DOT dalam Paparan. Resolusi 720x1600 piksel, nisbah layar ke badan 89%, dengan kadar penyegaran 90Hz dan pensampelan sentuhan 180Hz. Selain itu, lubang suara dan pemberitahuan LED tertanam di atas skrin.


Persembahan

Tecno Spark 7 Pro menggunakan HiOS berdasarkan Android 11, dilengkapi dengan RAM 6 GB dan storan dalaman 64 GB, telefon ini juga menawarkan ciri unik, seperti Audio Share, Wifi Share, WhatsApp mode, dll. Telefon ini dikuasakan oleh Helio G80 Processor, dan grafik menggunakan GPU Mali-G52, yang mempunyai pemproses dan GPU yang pantas.


Dengan spesifikasi enjin seperti di atas. Penggunaan harian seperti WhatsApp, Facebook, Instagram dan aktiviti multitasking dapat dinikmati dengan lancar berkat RAM 6 GB dan kadar penyegaran 90 Hz. Tetapi, bagaimana prestasi Tecno Spark 7 Pro dalam permainan?


Dalam pengujian permainan, kami akan menguji tiga permainan terkenal yang dimainkan secara meluas, iaitu PUBG Mobile, Mobile Legend Bang Bang, dan Call Of Duty Mobile.


Untuk permainan Mobile Legends, pengaturan tertinggi hanya hingga grafik Tinggi dan dengan Shadow Off kita dapat berada dalam julat 60 FPS.


Di PUBG Mobile, kita dapat mengatur grafik ke Smooth [ULTRA] atau HD [High], dengan HD [TINGGI] 30 minit waktu bermain bateri dikurangkan sebanyak 12% dan kita mendapat 50-60 fps


Sementara itu, permainan Call Of Duty dengan pengaturan tertinggi Medium [TINGGI] Tecno Spark 7 Pro dapat melancarkannya dengan lancar.


Untuk menguji prestasi permainan dan media sosial, Tecno Spark 7 Pro dapat melaluinya, terutama jika digunakan untuk aktiviti pembelajaran, termasuk telefon bimbit yang sangat memadai.


Selain ujian untuk permainan dan media sosial, jangan lupa, pasukan kami  diuji menggunakan aplikasi, seperti AnTuTu dan 3D Mark, berikut adalah hasilnya:


• Tanda Aras AnTuTu (V8): 204785


• 3D Mark Wild Life: 690


• Ujian tekanan 3D Mark Wild Life 694 (Gelung Terbaik), 686 (Gelung Terendah), dengan Kestabilan 98.8%


• Skor Geekbench: 369 (Single Core), dan 1324 (Multi Core)


Bateri

Sekarang bagaimana dengan bateri? Bateri Tecno Spark 7 Pro mempunyai kapasiti 5,000 mAh yang merupakan kelebihan yang membanggakan dari telefon bimbit ini.


Kerana dengan bateri yang besar, jangka hayat telefon bimbit lebih lama. Walau bagaimanapun, telefon ini dengan kapasiti bateri yang besar masih menggunakan port USB mikro dan pengecas 10 w bawaan.


Ini menjadikan pengecasan telefon ini sangat lama. Untuk memenuhi bateri dari 0-100% memerlukan masa hingga 3 jam.


Kamera

Di sisi kamera, telefon ini memiliki kamera tiga untuk kamera belakang dengan konfigurasi 48 MP sebagai kamera utama, disandingkan dengan potret 2MP dan QVGA


Untuk kamera depan, telefon bimbit ini dilengkapi dengan Kamera Tunggal, iaitu 8 MP dan lampu kilat LED di sebelah kiri alat dengar. Telefon ini juga dilengkapi dengan fitur mod malam untuk mengambil gambar dalam gelap.



Untuk keupayaan merakam video, kamera depan tidak 1080p tetapi dapat merekam pada 2k (2560x1440 px) 30 FPS, dan kamera belakang juga 2K (2560x1440 px) dan ada fitur gerakan lambat dengan 720o 240Fps.


pendapat kami

Tecno serius dengan telefon bimbit yang diluncurkannya kali ini dengan mensasarkan golongan muda, iaitu Tecno Spark 7 Pro, dengan harga , telefon bimbit ini dilengkapi dengan spesifikasi yang memenuhi syarat.


Tecno Spark 7 Pro boleh disyorkan kerana pemprosesnya yang pantas, iaitu Helio G80 yang lebih dari cukup untuk mengendalikan aplikasi mulai dari media sosial hingga permainan terkenal hari ini.


Dilengkapi dengan bateri 5000mAh, RAM 6GB, ROM 64GB, kadar penyegaran 90Hz telefon ini dapat digunakan untuk waktu yang lama dan multitasking yang lancar.


Telefon bimbit ini juga tidak dilengkapi dengan ciri NFC, ya, untuk HP di kelasnya, belum ada yang menggunakan NFC.


Tetapi, di bawah semua itu, anda mungkin sedikit terganggu dengan cadangan aplikasi segera yang lebih menyerupai iklan di laci aplikasi, tetapi kami dapat menyembunyikan cadangan aplikasi segera ini.


Nah, ini mungkin yang anda nantikan, sekarang. Dengan harga rendah dan fitur yang disediakan oleh HP Tecno Spark 7 Pro.

Previous Post Next Post

Contact Form