Vaksin COVID-19 Dijual di Dark Web, Betul atau Palsu?


 Permintaan untuk vaksin COVID-19 telah membuat beberapa orang melakukan perkara buruk. Vaksin Corona yang semua orang perlukan sekarang dijual di laman web gelap.

Penemuan ini didedahkan oleh Coinfirm, sebuah syarikat teknologi blockchain. Mereka mendedahkan bahawa terdapat pasaran gelap dalam talian yang menjual vaksin COVID-19, di mana anda boleh membayar dengan cryptocurrency.


Untuk makluman, web gelap adalah sisi gelap internet yang tidak dapat diakses dengan penyemak imbas biasa. Laman web gelap telah menjadi tempat untuk menjual barang haram dari dadah ke senjata api.


"Siasatan kami mendapati penipu menawarkan vaksin di darknet dan kemungkinan berlaku kerosakan di sektor kesihatan," kata Coinform.


Dalam laporan tersebut terdapat tangkapan layar dari laman web vaksin pasar gelap dengan nama Vaccine Shop. Terdapat vendor yang menawarkan vaksin COVID-19 yang dicuri, dari pelbagai jenama dari Moderna hingga AstraZeneca.


Pelaku mengaku boleh menghantar barang ke Amerika, Kanada, Mexico, Poland, Perancis, Belanda, Itali dan Sepanyol. Coinfirm berkata, mod seperti ini sangat terdedah kepada penipuan.


Coinfirm berkata, terdapat vendor di Rusia dan Amerika serta sejumlah negara yang terhubung dengan aktiviti web gelap. Malah ada yang mengaku mempunyai akses ke sistem pangkalan data kesihatan di Amerika dan Rusia. Amalan ini dikatakan menunjukkan korupsi atau penyalahgunaan kuasa.


Coinfirm juga menjumpai dompet crypto di Hong Kong, tetapi dimiliki oleh pelanggan dari Eropah Timur, untuk kegiatan haram ini. Mata wang kripto yang digunakan merangkumi Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Dash (DASH), Litecoin (LTC), Tron (TRX), Monero (XMR) dan Zcash (ZEC).


Laman web gelap telah diburu oleh penguatkuasa di seluruh dunia. Ross Ulbricht, pemilik pasar web gelap Jalan Sutera, ditangkap pada tahun 2013 dan dihukum penjara seumur hidup. Pasaran web gelap dalam talian terbesar hari ini ialah Hydra yang berpangkalan di Rusia. Hydra terkenal menjual sijil vaksin COVID-19 palsu dan ujian coronavirus negatif palsu.

Previous Post Next Post

Contact Form