YouTuber ini Membangun PC Mini dengan macOS Big Sur


 Seorang YouTuber bernama Ike T. Sanglay Jr atau Iketsj membuat peranti unik, iaitu PC mini genggam yang menggunakan sistem operasi macOS Big Sur.

Peranti ini didasarkan pada LattePanda Alpha SBC (komputer papan tunggal) yang menggunakan pemproses Intel Core m3 dan 8GB RAM. Di samping itu, peranti ini juga menggunakan pengawal mikro Arduino Leonardo dan SATA SSD 240GB.


Sarung itu dibuat menggunakan pencetak 3D, dan dia menunjukkan proses pembuatan PC dalam video 8-menit, di mana dia dengan teliti memasang PC dan menguruskan kabel dengan sabar.



Itu tidak menunjukkan proses pemasangan macOS ke perangkat, karena sepertinya telah dipasang sebelum perangkat dipasang.


PC genggam kemudian berjaya dihidupkan. Semua nampaknya beroperasi seperti biasa, kecuali penunjuk bateri yang tidak berfungsi.


Sanglay mengakui bahawa peranti yang dibuatnya lebih mahal daripada membeli Mac Mini dengan pemproses M1. Tetapi menurutnya tidak ada yang menarik tentang membeli peranti siap pakai.


Dia juga mengatakan bahawa alat yang dibuatnya jelas tidak praktikal untuk penggunaan sehari-hari. Tetapi dia masih mahu membuat peranti itu.


Memasang macOS ke peranti bukan Mac sering disebut sebagai Hackintosh, dan helah ini sering digunakan untuk pengguna yang menginginkan peranti dengan OS Apple dengan spesifikasi yang lebih tinggi daripada mana-mana peranti Mac, atau juga dapat mengalami macOS tetapi dengan biaya yang lebih rendah.


Tetapi mungkin pada masa akan datang, Hackintosh tidak lagi dapat merasakan macOS terbaru, kerana Apple telah mula beralih ke Apple Silicon, dan pada masa akan datang ia tidak lagi menyokong penggunaan komponen x86 / x64.

Previous Post Next Post

Contact Form