Bandar Ini Melarang Penambangan Bitcoin Kerana Mengganggu Pandangan


 Perlombongan cryptocurrency seperti Bitcoin baru-baru ini menjadi perniagaan yang menjanjikan walaupun terdapat kebimbangan dari pelbagai pihak mengenai kesan terhadap alam sekitar. Kota Massena di Amerika Syarikat, misalnya, menjadi tujuan penambang Bitcoin, tetapi tiba-tiba pemerintah di sana melarangnya.

Namun, larangan itu sama sekali tidak berkaitan dengan masalah alam sekitar. Kota Massena di New York State mengenakan moratorium perlombongan Bitcoin selama 90 hari kerana menganggap periuk api itu jelek dan tidak mengganggu.


Tambang Bitcoin tentu saja tidak berbentuk gua seperti lombong emas. Tambang Bitcoin adalah bekas atau treler yang diparkir di tepi jalan dan mengandungi komputer untuk melombong Bitcoin. Ini dianggap merosakkan estetika bandar sehingga larangan sementara dikenakan.



"Kami tidak mahu jalan-jalan dipenuhi dengan treler yang menambang Bitcoin. Kami hanya ingin memastikan bahawa jika ada pelombong yang datang ke sini, mereka mempunyai bangunan yang bagus," kata Steve O; Shaugnesst, pegawai Massena City.


 Massena adalah kegemaran pelombong Bitcoin di negara Uncle Sam kerana kos elektrik yang rendah. Seperti diketahui, proses perlombongan Bitcoin memerlukan sumber elektrik yang besar untuk menjalankan banyak unit komputer.


"Komponen utama bagi pelombong adalah elektrik yang murah dan boleh dipercayai, kedua-duanya ada di bandar kami," kata Andrew McMahon dari Massena Electric.


Dengan larangan tersebut, pelombong Bitcoin baru dilarang mengoperasikan peralatan mereka selama satu setengah bulan. Ini bukan kali pertama berlaku di Amerika, walaupun alasannya berbeza. Pada tahun 2018, City of Plattsburgh juga mengenakan moratorium perlombongan Bitcoin kerana penggunaan sumber tenaga elektrik yang berlebihan.

Previous Post Next Post

Contact Form