Lionel Messi Meninggalkan Barcelona Membuat Netizen Sedih

 


Lionel Messi meninggalkan Barcelona setelah gagal mencapai persetujuan mengenai kontrak barunya di Barca. Rundingan antara Barcelona dan Messi menemui jalan buntu dan tidak mungkin selesai. Isu ini banyak dibincangkan oleh netizen sehingga Messi bertumpu pada topik tren di Twitter di seluruh dunia.

Berita ini tentunya mengejutkan. Lebih-lebih lagi, pada masa yang sama, pencinta sukan juga baru saja mendengar berita mengenai pemberhentian pelumba Valentino Rossi, sehingga banyak yang merasakan berita ini seperti rentetan kesedihan.


"Hari yang memilukan dunia hari ini. Rossi mengundurkan diri dan tidak lama kemudian ada berita buruk lagi, Messi meninggalkan Barcelona," kata seorang netizen.



"Berita utama pagi ini, Valentino Rossi secara rasmi berhenti setelah GP2021 dan Lionel Messi meninggalkan Barcelona. Saya tidak tahu harus berkata apa," kata yang lain.


"Menonton debut Messi dari 2004 hingga sekarang 2021 selalu berada di Barcelona. Pelik apabila Messi meninggalkan Barcelona, ​​17 tahun menonton Messi di Barca dulu," kata seorang netizen.


"Messi yang meninggalkan Barcelona, ​​saya yang sakit hatinya," kata netizen lain yang tidak kalah sedih.


Messi tidak secara rasmi bergabung dengan Barcelona sejak 1 Julai 2021, kerana kontraknya belum diperpanjang. Memang, Messi masih mahu terus bersama Barcelona.


Masalahnya, keadaan kewangan Barcelona menjadikan mereka tidak dapat menahan Messi. Kerana, Messi menerima gaji sekitar 700 ribu euro per minggu atau sekitar Rp 11,8 miliar.


Dengan krisis kewangan yang dialami kelab, Barcelona sukar bergerak bebas untuk membeli atau menandatangani pemain. Sejauh ini, Barcelona hanya membawa masuk Eric Garcia, Memphis Depay, dan Sergio Aguero secara percuma.


Namun, ketiga pemain itu tidak dapat didaftarkan kerana bil gaji Barcelona melebihi had yang ditetapkan oleh LaLiga, iaitu 160 juta euro, turun lebih separuh dari musim lalu, sekitar 347 juta euro.


Itu bererti Barcelona masih harus melepaskan banyak pemain di pasaran perpindahan musim panas ini dengan jumlah gaji gaji 180 juta euro. Oleh itu, mustahil Barcelona merekrut Messi, yang gajinya terlalu tinggi.


Malah pemain bergaji tinggi seperti Antoine Griezmann, Philippe Coutinho dan Ousmane Dembele kemungkinan akan dibebaskan, jika mereka masih mahu mengekalkan Messi.

Previous Post Next Post

Contact Form