3 Petua Membuat Kandungan Media Sosial Viral di Internet


Kerja dari keadaan rumah menjadikan internet sebagai keperluan utama. Media sosial telah menjadi alat komunikasi dan hiburan bagi masyarakat.


Perkembangan platform digital juga menjadikan kandungan lebih pelbagai. Bersenjata dengan telefon pintar, orang dapat membuat kandungan dari memasak, gim, hingga berkebun.


Membuat kandungan tidak harus menggunakan telefon pintar yang mahal, bahkan Galaxy A12 dapat membolehkan pembuatan konten.


Disini berkongsi tiga tips untuk menjadikan kandungan media sosial menjadi viral dan memberi inspirasi.


1. Kandungan yang menjangkau semua orang


Untuk menjangkau masyarakat yang lebih luas, kandungan yang dibuat mesti dicerna dengan mudah dan diterima oleh penonton di mana-mana media sosial.


Contohnya, semasa membuat kandungan tutorial, pilih kata atau istilah umum yang diketahui oleh banyak orang agar netizen lebih mudah menerima.


Maklumat juga mesti didedahkan dengan jelas, dapat menggunakan langkah-langkah yang dibuat.


Untuk itu pengguna boleh menggunakan ciri Samsung Notes yang hampir selalu ada di setiap telefon pintar Samsung, termasuk Galaxy A12. Tuliskan perkara yang ingin anda sampaikan agar anda tidak ketinggalan.


2. Bincangkan topik hangat


Isi yang baik adalah kandungan yang menarik, berguna, memberikan maklumat, dan menghiburkan penonton.


Atas sebab ini, penting bahawa kandungan yang dibuat berkaitan dengan apa yang sering dibincangkan oleh penonton.


Akan lebih menarik lagi jika pencipta menambahkan sudut pandang topik tersebut dan memberikan maklumat tambahan yang diketahui.


Dengan maklumat yang lengkap, relevan, dan berkualiti, kandungan yang dibuat berpotensi untuk dibagikan dan viral.


Jangan lupa untuk menambah lebih banyak rujukan dari pelbagai media sosial atau portal berita agar lebih terkini.


3. Kreatif menjadikan menarik secara visual


Visual kini menjadi faktor penting dalam kandungan. Dengan menambahkan foto atau video yang berkualiti, anda dapat membuat kandungan yang menarik.


Khusus untuk pengguna Galaxy A12, mereka dapat menggunakan lensa ultra lebar 5MP yang dapat menangkap hingga 123 darjah untuk membuat pandangan yang lebih luas ketika melakukan vlog.


Ciri-ciri lain juga dapat digunakan, misalnya, ketika anda ingin memfokuskan pada objek, anda dapat menggunakan lensa fokus langsung.


Pengguna juga boleh menggunakan lensa makro untuk menghasilkan gambar terperinci.


Untuk keperluan rakaman, pengguna dapat memanfaatkan lensa utama 48MP untuk menangkap pelbagai pemandangan. Ditambah dengan lensa kamera selfie 8MP yang boleh digunakan untuk ekspresi membuat kandungan TikTok misalnya.