Cara Memindahkan Sembang dari WhatsApp ke Telegram

 


Selepas dasar privasi baru WhatsApp yang kontroversial, banyak pengguna telah berpindah ke aplikasi pesanan lain seperti Telegram. Untuk menampung pengguna WhatsApp yang baru sahaja berpindah, Telegram menghadirkan fitur baru untuk memindahkan sembang dari aplikasi lain ke Telegram.

Fungsi ini diperkenalkan di aplikasi Telegram untuk iOS versi 7.4. Tetapi tidak lama kemudian Telegram mengeluarkan kemas kini lain yang menghilangkan perihal ciri penghijrahan sembang, jadi ada kemungkinan bahawa ciri ini masih dalam pembangunan dan belum dilancarkan secara rasmi. Jadi jangan terlalu gembira.


Meneroka ciri baru WhatsApp, sempat mencuba fitur ini dan ternyata cukup mudah. Berdasarkan nota pelepasan rasmi dari Telegram, pengguna akan dapat memindahkan sembang dari WhatsApp, Line, KakaoTalk dan aplikasi lain ke Telegram.

Cara memindahkan sembang dari WhatsApp ke Telegram:

1. Buka dan eksport sembang yang ingin anda pindahkan

Untuk memindahkan sembang dari WhatsApp ke Telegram, langkah pertama yang harus dilakukan adalah membuka halaman sembang yang ingin dipindahkan. Bukan hanya berbual dengan pengguna individu, chat di kumpulan WhatsApp juga dapat dipindahkan.


Setelah membuka halaman sembang yang ingin anda pindahkan, pergi ke menu 'Lagi' dalam sembang dan pilih pilihan 'Eksport Sembang'. WhatsApp akan bertanya sama ada anda juga mahu memindahkan kandungan media atau tidak.


2. Eksport sembang ke Telegram

Selepas itu WhatsApp akan membuat fail ZIP yang mengandungi keseluruhan perbualan. Lembaran saham akan muncul yang mengandungi pilihan aplikasi lain, kemudian pilih Telegram.


Telegram akan bertanya lokasi mana yang harus dipilih untuk menyimpan mesej yang diimport. Anda boleh memilih antara berbual dengan diri sendiri (mesej tersimpan), ke kumpulan baru atau ke kenalan lain.

3. Sembang dipindahkan ke Telegram

Setelah semua proses selesai, pesan dan media yang dipindahkan akan terlihat di lokasi sembang baru di Telegram yang telah dipilih. Mesej yang dipindahkan dari aplikasi lain akan mempunyai tanda 'Diimport'.


Ingat, ciri ini belum dilancarkan secara rasmi. Oleh kerana ramai pengguna tidak mahu berpindah dari WhatsApp ke aplikasi lain kerana takut kehilangan semua perbualan mereka, ciri baru ini mungkin menjadikan Telegram lebih popular. Tetapi belum diketahui bila ciri ini akan dilancarkan secara rasmi untuk Android dan iOS.