Cara Memindai Menggunakan iPhone dan Android HP, Tidak Perlu Menggunakan Pengimbas

 


Cara mengimbas menggunakan telefon bimbit melalui iPhone dan Android sangat mudah. Pengimbasan dokumen adalah proses mengimbas dokumen yang akan digunakan sebagai data digital. Manakala pengimbas dokumen adalah alat untuk mengimbas dokumen. Pengimbas dapat mengimbas dokumen dalam jumlah yang banyak dan berterusan (untuk jenis ADF).


Anda tidak perlu lagi menggunakan pengimbas besar khas. Dengan menggunakan teknologi telefon bimbit, kini mengimbas dokumen jauh lebih mudah dan praktikal.


Cuma, mengimbas dengan telefon bimbit memerlukan aplikasi khas. Dengan aplikasi tertentu, anda tidak hanya dapat mengimbas dokumen, tetapi juga menukar format dokumen ke PDF atau JPG.


Cara Mengimbas Menggunakan iPhone

iOS 11 telah menambahkan ciri pengimbas pada Notes. Berikut adalah beberapa langkah untuk mengimbas dokumen dengan iPhone:


1. Buka Catatan

2. Klik ikon segiempat dengan pensil di dalamnya untuk membuat nota baru.

3. Klik bulatan dengan tanda (+) di dalamnya.

4. Di menu, klik bulatan dengan tanda (+) masuk lagi.

5. Pilih Imbas Dokumen.

6. Letakkan kamera telefon anda di atas dokumen yang akan diimbas. Nota akan memfokus secara automatik dan mengambil gambar dokumen anda. Di samping itu, anda boleh mengawalnya secara manual dan disesuaikan mengikut keperluan anda.

7. Setelah mengimbas, anda boleh melihat senarai dokumen yang diimbas di Notebook. Sekiranya perlu, anda juga boleh membuat pembetulan seperti memotong gambar atau memutar gambar dengan cara yang anda mahukan.

8. Setelah selesai, klik Selesai di sudut kiri atas untuk menyimpan imbasan yang disesuaikan secara automatik.


Cara Mengimbas Menggunakan Mudah Alih Android

Bagi anda yang menggunakan telefon bimbit Android seperti Samsung, Vivo atau Oppo, anda boleh menggunakan kaedah ini untuk mengimbas dokumen. Dengan menggunakan aplikasi CamScanner, mengimbas dokumen menjadi lebih mudah. Berikut adalah langkah-langkahnya:


1. Muat turun aplikasi di Play Store yang disebut CamScanner.

2. CamScanner akan memberikan pilihan Daftar dan Langkau. Pilih langkau jika anda tidak mahu mendaftar.

3. Sediakan dokumen yang ingin anda imbas, misalnya, letakkan di atas meja.

4. Klik ikon kamera yang terletak di sudut kanan bawah atau keseluruhan dokumen dapat dipaparkan pada layar aplikasi Camscanner. Klik ikon kamera untuk mula mengimbas dokumen.

5. Kemudian, dokumen yang dipindai dapat diputar ke kiri atau kanan dan disesuaikan ukurannya. Klik seterusnya jika anda tidak mempunyai apa-apa perubahan.

6. Pilih mod warna atau penapis yang tersedia jika diperlukan. Terdapat juga pilihan warna hitam dan putih jika diperlukan atau asli. Klik simpan untuk meneruskan.

7. Klik kongsi di sudut kanan atas untuk menyimpan.

8. Dan klik ikon PDF untuk meneruskan kemudian ketik butang kongsi untuk menyimpannya di telefon bimbit anda atau kongsi dokumen yang diimbas ke WhatsApp atau media sosial lain.


Itulah beberapa cara untuk mengimbas menggunakan telefon bimbit menggunakan aplikasi yang mudah digunakan.