Disekat oleh Twitter dan Facebook, ini adalah strategik Donald Trump


Donald Trump terkenal sebagai orang yang tidak bersuara di media sosial, tetapi dia masih menyekat oleh banyak platform setelah peristiwa yang berlaku di Bangunan Capitol. Dia dianggap bertanggung jawab untuk membuat massa tiba dan menimbulkan rusuhan.

Berikut ini  adalah senarai media sosial dan platform lain yang memutuskan untuk menyekat akaun bekas presiden Amerika Syarikat:


1. Twitter

2. Facebook dan Instagram

3. YouTube

4. Amazon Web Services (Parler)

5. Snapchat

6. Reddit

7. Twitch

8. LiquidWeb

9. shopify


Setelah disekat Twitter, Trump mengatakan dia tidak akan senyap dan menjanjikan pengumuman besar dalam waktu dekat.


Trump juga menge-tweet dari akaun Twitter @POTUS nya sejurus selepas sekatan itu dan mengecam syarikat teknologi itu. Dia mengatakan bahawa dia sedang mempertimbangkan untuk membina platform media sosialnya sendiri. Tetapi tweet Trump dipadam oleh syarikat itu.


Trump pada masa ini hanya mempunyai alternatif seperti platform dalam talian konservatif Gab, rangkaian ucapan bebas dengan hampir tidak ada peraturan penapisan. Walau bagaimanapun, Gab mempunyai jangkauan yang jauh lebih sedikit. Penyokong Trump juga dipantau oleh para pakar ketika beralih ke Gab dan platform MeWe.


Platform lain yang mungkin digunakan Trump adalah platform video Rumble dan perkhidmatan streaming video DLive, bersama dengan laman berita alternatif seperti American Media Periscope, menurut Monica Stephens, seorang penolong profesor di University of Buffalo, yang penyelidikannya tertumpu pada media sosial.


"Saya tidak fikir Trump akan menyertai platform yang lebih kecil ini. Kemungkinan besar dia akan membuat sesuatu sendiri daripada menyertai sesuatu yang tertakluk kepada kawalan orang lain," katanya.


Sebagai tambahan, Trump dapat memanfaatkan rangkaian seperti Fox News, OAN, dan Newsmax untuk menyampaikan mesejnya kepada penyokong.


Sejajar dengan perkiraan Stephens, Trump pernah mengatakan bahawa dia dan pasukannya berusaha untuk membina platform mereka sendiri.


"Kami telah berunding dengan pelbagai laman web lain, dan akan mengumumkan yang besar, sementara kami juga melihat kemungkinan untuk membangun platform kami sendiri dalam waktu dekat," kata Trump.